Tudomásul kell venni, hogy a magyar oktatás bemeneti oldalán súlyos lemaradással küzd egy igen széles társadalmi réteg. Ez a lemaradás teljesen alkalmatlanná teszi őket az integrált oktatásra a többiekkel. Téveszme, hogy majd a jobbak felhúzzák őket is a magasabb tudásszintre. Erre elvétve akad csak példa. Arra viszont annál inkább, hogy a jobbak fejlődése is lelassul az ellehetetlenült körülmények között. Mert nem arról beszélünk, hogy az egyik tanuló jobb matekból, és majd segít a másiknak, hogy ő is jó legyen, hanem megszűnik a pedagógiai folyamat minden előfeltétele ott, ahol valaki, miközben kivonja magát a közös munkából, mert frusztrálja felkészületlensége, rendszeresen lekurvázza, sőt leköpi, megtépi a tanárnőt, szexuálisan zaklatja társait, vagy fekáliával keni be a mellékhelyiség falát. Kapaszkodjanak meg a széplelkű jogvédők, ezeket a rémségeket a gyönygyöspataihoz hasonló iskolák tanáraitól hallottam. Ezekből az intézményekből előbb-utóbb menekülnek a gyerekeiknek jobb sorsot szánó szülők, majd a legkitartóbb pedagógusok is. Ezzel pedig kialakul az igazi, az úgynevezett spontán szegregáció, amely során egész iskolák maradnak hátra kizárólag hátrányos helyzetű, végzetesen lemaradó gyerekekből álló osztályokkal, és megkeseredett, kilátástalansággal küzdő tanári karral. Ezért hazug a szegregáció elleni harc, mert épp azt éri el, ami ellen látszólag küzd.