A PISA-méréshez hasonlóan az országos kompetenciamérésen is javultak a magyar tanulók eredményei – közölte a Magyar Nemzettel tegnap az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Tájékoztatásuk szerint matematikából a nyolcadikosok átlagosan 1624 pontot értek el, ami a mérések kezdete óta a legjobb eredmény. A 10. évfolyamon a diákok átlagpontja a 2010-ben mért 1613-ról 1670-re nőtt, ami ugyancsak az elmúlt évek legjobb eredménye. A szövegértés terén a nyolcadikosoknál az 1608 pont az eddigi legmagasabb érték, a tizedikesek azonban még ennél is sikeresebben zártak: a 2008-ban mért 1609 ponthoz képest 1661-re emelkedett az átlageredményük. A hatodikosoknál nincs érdemi változás, esetükben csak kisebb ingadozások figyelhetők meg a pontszámokban.
A minisztérium emlékeztetett, hogy a 2001 óta minden tanévben megszervezett mérés alapján az érdeklődők képet kaphatnak az iskolák jellemzőiről, megismerhetik az adott osztályok teljesítményadatait, megtudhatják, hogy az esetleges hátrányokat az iskola mennyire képes kompenzálni. – A tárca abban bízik, hogy a javulás trendszerű marad, és tükrözi az oktatási rendszer fejlesztésére fordított kormányzati erőfeszítéseket, a pedagógusok színvonalas munkáját és a tanulók szorgalmát – tették hozzá.
Nem először bizonyítanak
A kompetenciamérés már nem az első nagy teszt, ami a magyar fiatalok évről évre javuló képességeit igazolja, hiszen amellett, hogy a tavalyi érettségi kivételesen jól sikerült, a legutóbbi, 2018-as PISA-mérésen is a korábbinál magasabb pontszámok születtek. A 15 éves korosztályt vizsgáló PISA kapcsán egyébként érdekes elemzést tett közzé honlapján az Oktatási Hivatal a minap. A tanulmány azt vizsgálja, hogy az infokommunikációs eszközök használata hogyan függ össze a mérés eredményeivel.
Mint ismert, a háromévenként elvégzett PISA-teszt a matematikai, szövegértési és természettudományos tudást vizsgálja. Nem kimondottan a lexikális, tárgyi tudást, hanem inkább azt, hogy a megszerzett ismereteket mennyire tudják a gyakorlatban is alkalmazni a diákok. Az elemzés a 2015-ös tesztírókat vette górcső alá. Ez volt a PISA történetében az első év, amikor már nem papíralapon, hanem számítógépen kellett megoldani a feladatokat. A magyar diákok teljesítményében ez a mérés fordulatot hozott: évtizedes hanyatló tendenciát sikerült végre megfordítani, ráadásul mindhárom területen.