A pedagógusok nem kerülhetik meg a portfóliókészítést és az őket ellenőrző szakértők látogatásait, az életpályamodell értelmében ugyanis 2022-ig mindenkinek át kell esnie legalább egy minősítésen. Ez alól csak azok kaptak mentességet, akiknek az előmeneteli rendszer 2013-as bevezetéskor már legfeljebb tíz évük volt hátra a nyugdíjazásig.
Közeleg a határidő, és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerint a tanárok jól állnak. Kérdésünkre közölték, hogy a minősítések megfelelő ütemben haladtak az elmúlt évek során. A teljes pedagóguslétszám jó ideje 165-170 ezer, és eddig összesen 113 ezer minősítést folytattak le – közölték. A legtöbben pedagógus II. fokozatba kerültek, de több mint 11 ezren már a mesterpedagógus szintre is eljutottak. Bár a pálya csúcsát jelentő kutatótanár kategóriában csak néhány százan vannak, de ebbe a kiemelt csoportba a törvény szerint is csak a pedagógusok legfeljebb egy százaléka kerülhet be.
Az előmeneteli rendszer pontosan meghatározza, hány év szakmai gyakorlatot követően lehet, illetve kell fokozatot lépni: ez a gyakornokok esetében jellemzően két év, osztatlan tanárképzésben végzett pályakezdők esetében egy év. Pedagógus I.-ből II.-be kilenc év tapasztalat után kell váltani, idáig mindenkinek kötelező eljutnia, aki szeretné megtartani az állását. A mester- és a kutatószint elérése ugyanakkor már nem kötelező.

Fotó: Kurucz Árpád
A 2021. évi minősítési eljárásokra egyébként nemrég zárult le a jelentkezés. Az Oktatási Hivatal összesítése szerint ezúttal 10 935 újabb pedagógus regisztrált, hogy magasabb fizetési kategóriába kerülhessen. Közülük több mint kétezer fő gyakornok, a döntő többség (6824 fő) pedig a pedagógus II. szintre pályázik. Mesterpedagógusok 1389-en akarnak lenni, 183-an megújítanák ezt a pozíciójukat, 207-en pedig tanfelügyelői, minősítési szakértői cím szerzéséért szállnak harcba. Kutatótanári besorolásra ezúttal harminc fő jelentkezett, 24-en pedig megújítanák a korábban megszerzett kutatói címüket.
Az érintetteknek mindenekelőtt portfóliót kell készíteni, ami nem kis munka, hiszen ebben mutatják be a szakmai pályafutásukat. Részletes óratervekkel, továbbá szabadon választott dokumentumok bemutatásával igazolják a kompetenciáik fejlettségét, hospitálási napló és esettanulmány elkészítésével adnak számot pedagógiai jártasságukról. A portfólió feltöltését követő évben a tanárok tevékenységét helyszíni látogatás formájában háromfős szakértői bizottság is értékeli.