A www.delikorvasut.hu honlapon számtalan információ található a Déli körvasút projektről. A vasútvonalon tervezett három új megállóval és harmadik, néhol negyedik vágánnyal bővülő szakasz környezetének rendezésére most kezdődik a közlekedési és tájépítészeti tervezés.
„Mielőtt azonban a tervezők megkezdik a munkát, részletes kérdőívben kérjük az újbudaiak, a környéken élők és a vasút környezetét használók véleményét: milyen tartalommal és milyen irányba fejlődjön a körvasút környezete a vasútfejlesztés nyomán”
– hívta fel a figyelmet Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Vitézy megjegyezte: november 15-ig lehet kitölteni az első kérdőívet. Egy második körben már a konkrét közösségi tervezési döntésekben kérik ki a polgárok véleményét.
A kormány döntése szerint a BFK és a NIF együttműködésében megvalósuló fejlesztés elsődleges célja, hogy a vasút, mint fenntartható közlekedési eszköz, minél nagyobb szerepet tudjon betölteni a főváros és az agglomerációs települések közötti ingázásban és a Budapesten belüli közlekedésben, ezáltal pedig versenyképes alternatívája legyen a személyautós ingázásnak.
„Ha nem fejlesztjük a főváros térségében a kötött pályás elővárosi közlekedést, Budapest belefullad az autóáradatba. A járvány előtt egy átlagos hétköznap az ingázók 60-68 százaléka gépkocsival érkezett Budapestre. Ha csak egy részüket közösségi közlekedésre szeretnénk átcsábítani, kényelmes, pontos és sűrű járatokra van szükség, amelyek a városban megfelelő átszállási kapcsolatokat nyújtanak”
– írja Vitézy. A BFK vezérigazgatója hozzátette: a vasút fejlesztése révén a környéken élők is fellélegezhetnek: a legkorszerűbb zajvédelmi fejlesztések csökkentik a zaj- és rezgésterhelést, s bár csúcsidőben továbbra sem lesz kapacitás a tehervonatok számára, a pluszvágány nem nekik, hanem a személyvonatoknak épül, a csúcsidőn kívül a tehervonatok közlekedésére is több hely jut, így azok a mai gyakorlattól eltérően nem zömében éjszaka fogják zavarni a környéken élők nyugalmát.