A látvány művészete fényben él, míg a zene a sötétben is utat mutat – bocsátja előre a Pest megyei Táborfalván élő és alkotó Birinyi András népi iparművész, és közben hellyel kínál takaros otthonának nappalijában. Miután a hangszerkészítő megvallja ars poeticáját, évtizedeket ugrik vissza az időben. Hamar kiderül, hogy addig, amíg az életét teljes egészében vagy legalábbis nagyrészt a hangszerkészítésnek szentelte, akadt néhány vargabetű. – A mester fontos küldetése, hogy megéreztesse a gyermekekkel, az emberekkel az alkotás örömét, és utat nyisson a zene és a hangszerkészítés szeretetéhez. Az 1985-ben létrehozott Táborfalvai Közművelődési és Népzenei Egyesületben, amelynek egyik alapítója, kezdettől a közelmúltig elnöke voltam, sokakat sikerült elvarázsolnunk, pályára állítanunk. A tehetséges, de nehéz anyagi körülmények között élő gyermekeknek sokszor hangszert adtunk ajándékba. Mindig nagy öröm volt látni a boldogságot, amikor saját hangszerükön muzsikálva teljesedtek ki. Az elszántabbak közül többen szívták magukba a megdolgozott fa illatát, a hangszerkészítés tudását. Magam édesapám hatására lettem a hangszerek szerelmese – jegyzi meg.
Ami az édesapát illeti, ő híres prímás volt, aki saját zenekarával lakodalmakban, bálokban lépett fel. Birinyi András és testvére, József így valósággal belenőtt a zenébe, apjuk művészete nagy hatással volt rájuk. Aztán öt évig a férfi maga is hegedült, majd citerázott és szájharmonikázott is.
Kacskaringós előmenetel
– Nagy hatással volt rám, hogy a padláson kölyökként találtam egy régi, sérült citerát, amelyet acsarkodásomra ezermester édesapám ismét életre keltett, és amely igézően szólt. Édesapám ezután megpróbálkozott hangszerkészítéssel is, ami jól ment neki, később a népzenész, népzenekutató öcsém is segítette őt – emlékezik vissza a kezdetekre Birinyi András. Ezen felbuzdulva döntött úgy, hogy ő is készít majd citerákat, az álom felnőttként valósult meg.
– Autószerelő mester vagyok, ezt tanultam intézményes keretek között. A népi hangszerek készítését nem lehetett intézményben tanulni, de a legjobb iskolát járhattam ki az apai példa, útmutatás alapján. A Kárpát-medence népi hangszereinek gyűjtésével, áttekintésével, a kialakuló Birinyi-gyűjtemény darabjainak tanulmányozásával, restaurálásával mélyült a tudásom, és fokozatosan átvettem az elődök technikáit