„Az első és legfontosabb, hogy a választási rendszer minden módosítását kevesebb mint egy évvel a választások előtt teljesen elfogadhatatlannak tartjuk. A fentieken túl semmi olyat nem tudunk támogatni, ami jogokat vesz el a választóktól: a közvetlen főpolgármester-választás demokratikus alapjog, ennek az elvétele a budapestiektől elfogadhatatlan. A fővárosi lista kivezetését az LMP anno hevesen ellenezte, ennek visszaállítása így akár támogatható is lehet, a módosítás részleteinek függvényében” – közölte az LMP sajtóosztálya a Magyar Nemzetnek azon kérdésére, hogy támogatnák-e Fodor Gábor felvetését.

Az egykori politikus ugyanis a nemrég megjelent véleménycikkében felvetette, hogy állítsák vissza a tisztán listás választást a Fővárosi Közgyűlés esetében. Fodor szerint ez a megoldás arra is alkalmas lenne, hogy tisztázza a politikai erőviszonyokat. Ha tisztán listán választanák meg a Fővárosi Közgyűlés tagjait a volt képviselő szerint, akkor
megszűnne az a helyzet, amelyet úgy jellemez, hogy a kerületi polgármesterek dominanciája érvényesül a testületben, emiatt a fővárosi szempontok kevésbé jelennek meg a döntésekben.
A kérdést egyébként az LMP mellett a többi ellenzéki pártnak is feltettük. Cikkünk megjelenésééig nem kaptunk választ, amint ez változik, frissítjük az írást. Fodor Gábor bejelentését követően azonban több párt állást foglalt a kérdésben. A Momentum gondolatkísérletnek, tét és következmények nélküli eszmefuttatásnak tartja Fodor Gábor felvetését. A Párbeszéd szerint pedig a budapestiek nem választási trükközést, hanem ennek a Budapest-párti zöldpolitikának a folytatását várják.
Megváltoztatható a törvény?
– Kiindulópontként a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvényt kellene módosítani, amennyiben arról döntene az Országgyűlés, hogy – Fodor Gábor javaslatának megfelelően – a Fővárosi Közgyűlés tagjait listás rendszerben válasszák meg − nyilatkozta a Magyar Nemzetnek ifj. Lomnici Zoltán, alkotmányjogász. A Századvég jogi tanácsadója ismertette: jelenleg a jogszabály értelmében, a Fővárosi Közgyűlés egy tagja a főpolgármester-választás eredményeképpen, 23 tagja a fővárosi kerületi polgármester-választás eredményeképpen, illetve kilenc tagja a fővárosi kompenzációs listáról jut mandátumhoz.
A szakértő szerint fontos, hogy a kellő felkészülési idő a jogbiztonság része, a jogbiztonság pedig alapelv a törvényalkotás során egy jogállamban.
Kifejtette: a jelenleg hatályos törvény 2010. június 14-én hirdették ki, s kimondja, hogy a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek 2010. évi általános választása során kell először alkalmazni.
A választást október 3-án tartották. A 3,5 hónapot a jogalkotó, a köztársasági elnök és az Alkotmánybíróság is elegendő időnek ítélte ahhoz, hogy az emberek felkészülhessenek az új normából, megismerhessék annak tartalmát a rájuk vonatkozó jogokkal és kötelezettségekkel együtt
– mondta. Lomnici Zoltán megállapította: amennyiben a törvényt módosítanák, úgy azt
a jövő évi önkormányzati választáson, ami 2024. június 9-én lesz, már alkalmazni lehetne.
– A baloldal kritikája pedig nem lenne hiteles, hiszen 1994-ben éppen az akkor kétharmados többséggel felálló Horn-kormány írta felül a ’89-es kerekasztal-megállapodásokat azzal, hogy választási győzelme után hónapokkal megváltoztatta az önkormányzati választások menetét, a polgári ellenzék tiltakozása dacára 1994. szeptember 30-án, alig két hónappal a december 11-i önkormányzati választások előtt kormánypárti többséggel elfogadták az önkormányzati törvénycsomagot − mondta.