Már rég használhatnánk a Rákóczi úti zebrát, ha Karácsony nem söpörte volna le a tervezőasztalról

A főpolgármesternek időnként eszébe jut, hogy valamit fel kellene mutatni, szerencsére elődje, Tarlós István érdemeiből tud válogatni.

2023. 10. 25. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az ötletet és a tervet is ellopták Karácsony Gergelyék, mintha a Rákóczi úti zebra létesítése a közösségi költségvetés örömteli sikere lenne, miközben ez egy olyan dolog, aminek már régen készen kellene lennie, ha a főpolgármester nem húzza le a Blaha Lujza tér felújításának programelemei közül – reagált a Metropolnak Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője a főpolgármester bejelentésére, miszerint a közösségi költségvetésnek köszönhetően új zebra készül a Rákóczi úton.

Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, nemrégiben jelentette be Karácsony Gergely, hogy új, jelzőlámpás átkelő épül, amely akadálymentes közlekedést tesz lehetővé a Kazinczy utca és a Szentkirályi utca között. A főpolgármester büszkén számolt be róla, hogy a zebra több száz méteres kerülőt spórol meg azoknak, akik gyorsan szeretnének átkelni a Rákóczi útnak ezen a szakaszán. – Az új zebra a fővárosi közösségi költségvetés nyertes ötlete alapján valósul meg, a kivitelezés tervezett költsége ötvenmillió forint. 2022-ben ez volt az egyik legtöbb szavazatot kapott projekt – részletezte Karácsony és a BKK is, és hosszan sorolta a többi, már megvalósult zebraprojekteket is.

A gond csak az, hogy egyik projekt sem a saját ötletük volt, így az Orczy úti zebra sem a főpolgármester valós érdeme, hiszen az a józsefvárosi önkormányzat kezdeményezésére és finanszírozásával jött létre. Noha érdemes megemlíteni, hogy a szóban forgó átkelő csaknem kétszer annyiba került, mint amennyiért Karácsonyék a Rákóczi útit tervezik megcsináltatni. Azt, hogy Pikó András költségvetése volt a bőkezű vagy a főpolgármester tervezett-e alul, egyelőre nem tudni. Ami viszont biztos, hogy Karácsony Gergely más tollával ékeskedik.

Ez Karácsony Gergely részéről egy egyszerű átverés. A zebra, amiről hozsannázik, már 2014-ben a főváros tervezőasztalán volt, a Blaha Lujza tér felújítási csomagjának részeként. Karácsony viszont több elemet is lehúzott a Tarlóstól örökölt eredeti tervekből, ilyen volt egy közösségi szolgáltatóépület is, amelyben a többi között őrzött illemhelyiség épült volna, de a liftet sem csináltatta meg, ahogyan a zebrákat sem

– emlékeztetett Wintermantel Zsolt.

Nem ez az egyetlen városfejlesztési történet, ami sántít, a Blaha Lujza tér megújítása is jól illik a Karácsony Gergely-féle kivitelezéshez: az eredeti tervekhez képest nemcsak később fejezték be a felújítást, de mintegy négyszázmillió forinttal kellett többet fizetnie Budapestnek, és jóval kevesebb műszaki tartalom valósult meg.

A különböző térépítészeti, közlekedési, közműkiváltási elemek elmaradtak, és nem épült sem buszváró, sem pavilonépület kávézóval, ahogyan az aluljáró bővítését is kihúzták a feladatok közül. Az ott „dolgozó” munkások viszont új funkciót álmodtak meg a térnek, pihenőként és focipályaként is használták.

Az elmúlt évek pangása után Karácsony Gergelynek olykor muszáj valamit felmutatni, ilyenkor előveszi azokat a fejlesztéseket, amelyeket még elődje, Tarlós István készített elő vagy valósított meg. Ilyen az elmúlt harminc év legnagyobb buszbeszerzése is, amely szerint – hála a főpolgármesternek – végre alacsony padlós buszokkal utazhatunk. Karácsony szerint 2018-ban ugyanis még csak a budapesti buszok 38 százaléka volt akadálymentes.

A valóság viszont az, hogy a BKK 2020-as buszstratégiájának előterjesztéséből is látható volt, hogy Tarlós István főpolgármesterségének végére a buszok majdnem száz százaléka alacsony padlós volt. Az sem igaz, hogy Karácsony Gergely érdeme lenne a 48 troli, amit nagyon jó áron vett. Ezek ugyanis még a 2014-es kontingens részei, így a jutányos ár szintén Tarlós érdeme. Az is csúsztatás, hogy Karácsony 285 darab alacsony padlós busza lenne a legnagyobb járműfiatalítási program. Tarlós idejében ugyanis több mint ötszáz ilyen buszt állítottak forgalomba.

 

Borítókép: Hamarosan új gyalogos átkelőhelyet létesítenek a Blaha Lujza tér közelében (Forrás: BKK)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.