Fordulat történt tavaly a reklámpiacon: a hirdetők már több pénzt költöttek online hirdetésekre, mint televíziós reklámokra – mondta a Magyar Nemzetnek Szadai Károly, a Médiatanács tagja. A trendváltozás jele, hogy amíg 2013-ban reklámtortának alig 27 százalékát tették ki az online hirdetők, addig ez 2022-ben 52 százalékra, azaz majdnem a kétszeresére nőtt –
a piacon megforduló 136 milliárd forint kétharmada pedig a Google-nél és a Facebooknál kötött ki.
– Ami a televíziót illeti, reklámpiaci részesedése 31 százalékról 23-ra csökkent. A legnagyobb veszteséget viszont a nyomtatott sajtó szenvedte el: 25 százalékról 12 százalékra zuhant vissza, tehát a hirdetési bevételeknek már csak a felét könyvelhette el – hangsúlyozta a Médiatanács-tag.

Nyomják a vészcsengőt a reklámpénzek miatt
Mindez komoly figyelmeztetés a magyar piaci szereplőknek. – Ilyenkor először az a kérdés merül fel, hogy nemzetállami szinten vagy uniós hatáskörben kellene fellépni az internetes nagyvállalatok működésének szabályozása érdekében. Szerintem uniós közösségi szabályozásra van szükség, mert ezek a platformok túl nagyok ahhoz, hogy minden egyes közép-európai ország külön-külön tárgyaljon a Google-lel vagy a Facebookkal, ráadásul ellentétes üzleti érdekek húzódnak a háttérben: az Egyesült Államok érdeke nyilván egészen más, mint az Európai Unióé (EU) – hangsúlyozta.
Szadai Károly hozzáfűzte, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) része annak az európai szervezetnek, amelyik az uniós szabályozó testületeket tömöríti. – Ott próbáljuk mi is a vészcsengőt nyomni, és sajnos úgy látom, hogy a tagállamok egyelőre nem nagyon sikeresek a megoldás kidolgozásában. Időről időre azt halljuk, hogy a Meta (a Facebook anyacége) kivonulással fenyegeti az EU-t, ami azért is érdekes lenne, mert a magyarok a Facebookot részesítik előnyben: nyolcvanhat százalékuk hasznosnak tartja – világított rá. A közösségi médiumok népszerűségi listáján a második helyet az Alphabet (a Google anyavállalata) tulajdonában lévő YouTube foglalja el, a többi közösségi platform csak utánuk következik. – Általánosságban kijelenthető, hogy a magyarok bíznak ezekben a médiumokban – mondta Szadai Károly.