Az adatvédelmi biztos szerint Magyar Péterék jogszerűtlenül járhattak el

Maga Magyar Péter számolt be kérdésünkre arról, hogy a mozgalma honlapján elérhető adatkezelési tájékoztatót mástól szerezték. – Nem akartunk érte külön fizetni – fogalmazott. Az ügy kapcsán Péterfalvi Attila, az adatvédelmi hatóság elnöke lapunknak elmondta: tisztességtelenül és jogszerűtlenül járhatott el Magyarék honlapja azokkal szemben, akik ott megadták adataikat. Eközben arról értesültünk, hogy Magyar mozgalmától többen is a hozzájárulásuk megadása nélkül kaptak hírlevelet, amit Péterfalvi ugyancsak aggályosnak nevezett. Utóbbi eset kísértetiesen hasonlít a baloldal 2022-es kéretlen sms-kampányára, amikor is tömegeknek küldtek kéretlenül üzeneteket.

2024. 04. 20. 8:00
Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre szaporodnak a jogsértés gyanúját felvető mozzanatok Magyar Péter mozgalma körül. A kiindulópontot ezügyben a Magyar Nemzet csütörtöki tényfeltáró cikke adta.

Mint megírtuk, Magyar mozgalmának honlapja, a Talpramagyarok.hu mögött is megjelent a Bajnai Gordon nevével fémjelzett datadatos csapat. Dokumentumokkal igazolva beszámoltunk róla, hogy a honlap adatvédelmi tájékoztatójában olvasható az Estratos Digital GmbH és a Lundadonate.org neve. 

Előbbi egy bécsi székhellyel alapított digitális ügynökség, ügyvezetője Bajnai kormányának volt titokminisztere, a DatAdat-cégcsoport vezető figurája, Ficsor Ádám. Az Estratos a DatAdat cégcsoport korábbi osztrák leányvállalata, a Datadat GmbH, amelyet nemes egyszerűséggel átneveztek. A Lundadonate.org, röviden Lunda pedig egy adománygyűjtő platform. Ezt a DatAdat fejlesztette, angol nyelvű oldalán pedig anyacégként korábban a DatAdat, ma az Estratos szerepel.

 

Honnan van a tájékoztató?

Miután erről hírt adtunk, előbb mindkét érintett fél – Magyar Péter és a datadatos kör – tagadta, hogy kapcsolatban állnának. Néhány órával később azonban a két cég, az Estratos és a Lunda neve eltűnt a Talpramagyarok.hu adatkezelési tájékoztatójából. A törlés önmagában sokatmondó.

 

Az adatkezelési tájékoztató csütörtök délelőtti állapota:

 

Az adatkezelési tájékoztató a nyomeltakarítás után:

 

Másnap, pénteken azonban újabb fordulat következett, lapunk riporterének ugyanis nyilatkozott a kérdésről Magyar Péter. Itt Magyar azzal indokolta a két cég nevének kihúzását, hogy valamely más szervezettől vették át az adatvédelmi tájékoztatót. Szó szerint így fogalmazott: „Valakitől kaptunk egy adatvédelmitájékoztató-mintát, és azt kitettük. Ennyi történt. Nem akartunk érte külön fizetni.” Magyar a történéseket firtató újabb kérdésre megjegyezte azt is: „Valakitől kaptuk. Én kértem, hogy ne kelljen egy újat írnunk, mert nem volt elég időnk, amikor el kellett indítanunk az egyesületet, a pártot.”

Ezek szerint tehát Magyarék nemcsak egy mintát használtak, hanem a kitöltött adatok egy részét is egy az egyben átvették valakitől, azt azonban továbbra sem tudni, hogy kitől.

 

Tisztességtelen eljárás

Az esettel kapcsolatban megkerestük a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnökét. 

Kijelenthető, hogy mindazokkal szemben nem járt el tisztességesen és jogszerűen a Talpramagyarok.hu adatkezelője, akik a honlapon esetleg hozzájárulásukat adták az adatkezeléshez, amennyiben a dokumentumban tényleg nem valós információk voltak megadva. Ráadásul, ha az adatkezelési formulát máshonnan vették át, részben vagy egészben kitöltve, akkor az is kérdéses, hogy az említett cégeken kívül van-e más olyan információ, amely nem felel meg a tényeknek 

– fejtette ki Péterfalvi Attila. 

Szavai szerint amennyiben más fórumokon, például standoknál is a honlapon találhatóval megegyező adatkezelési tájékoztatót használtak, az ugyanúgy aggályos. 

– Ezt esetről esetre kellene mérlegelni – tette hozzá.

A Talpramagyarok.hu-val kapcsolatos másik aggályos ügyben is kérdeztük a NAIH elnökét. Több olvasónk is jelezte ugyanis, hogy a beleegyezésük nélkül kéretlen agitáló üzeneteket, hírlevelet kapnak Magyar Péter csapatától. Egyikük elmondta, hogy miután küldött egy üzenetet az [email protected] e-mail címre, annak ellenére kapott szavazásra buzdító promóciós üzenetet, hogy ehhez nem járult hozzá. 

– Ha történt ilyen eset, nyilván annak is megkérdőjeleződik a jogszerűsége, hiszen csak annak lehet hírlevelet küldeni, aki erre a szolgáltatásra jelentkezett. A hozzájárulásnak pedig kifejezettnek, egyértelműnek kell lennie, és pontosan arra kell vonatkoznia, amiről az adatkezelés szól – mutatott rá Péterfalvi Attila. 

Azt is hangsúlyozta, hogy aki például hírlevélre iratkozik fel, az szimpatizánsnak tekintendő, márpedig amikor egy párt szimpatizánsokat gyűjt, az politikai véleményre vonatkozó adatnak minősül, ezért a kezelésének is szigorúbb követelményeknek kell megfelelnie.

 

Az előző választáson is visszaélhettek az adatokkal

Érdemes megjegyezni, hogy a legutóbbi, országos botrányt keltő hasonló baloldali esetig nem kell sokat visszamenni az időben. A 2022-es választást megelőző ellenzéki sms-kampány részeként több mint kétmillió kéretlen szöveges üzenetet küldtek ki

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) idén februárban közzétett jelentése megállapította, hogy a legutóbbi országgyűlési voksolás előtt csak sms-ekre, adatbázis-építésre és online hirdetésekre 860 millió forintot költött el a baloldal. Az ÁSZ kiemelte: a pénz java része a Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalomtól az ellenzéki kampány digitális részéért felelős DatAdat-cégcsoporthoz vándorolt. Mindemellett óvatosan fogalmaztak, és a folyamatban levő NAV-vizsgálat eredményétől tették függővé, hogy mindez milyen lépéseket vonhat maga után

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.