Tisztességtelen eljárás
Az esettel kapcsolatban megkerestük a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnökét.
Kijelenthető, hogy mindazokkal szemben nem járt el tisztességesen és jogszerűen a Talpramagyarok.hu adatkezelője, akik a honlapon esetleg hozzájárulásukat adták az adatkezeléshez, amennyiben a dokumentumban tényleg nem valós információk voltak megadva. Ráadásul, ha az adatkezelési formulát máshonnan vették át, részben vagy egészben kitöltve, akkor az is kérdéses, hogy az említett cégeken kívül van-e más olyan információ, amely nem felel meg a tényeknek
– fejtette ki Péterfalvi Attila.
Szavai szerint amennyiben más fórumokon, például standoknál is a honlapon találhatóval megegyező adatkezelési tájékoztatót használtak, az ugyanúgy aggályos.
– Ezt esetről esetre kellene mérlegelni – tette hozzá.
A Talpramagyarok.hu-val kapcsolatos másik aggályos ügyben is kérdeztük a NAIH elnökét. Több olvasónk is jelezte ugyanis, hogy a beleegyezésük nélkül kéretlen agitáló üzeneteket, hírlevelet kapnak Magyar Péter csapatától. Egyikük elmondta, hogy miután küldött egy üzenetet az [email protected] e-mail címre, annak ellenére kapott szavazásra buzdító promóciós üzenetet, hogy ehhez nem járult hozzá.
– Ha történt ilyen eset, nyilván annak is megkérdőjeleződik a jogszerűsége, hiszen csak annak lehet hírlevelet küldeni, aki erre a szolgáltatásra jelentkezett. A hozzájárulásnak pedig kifejezettnek, egyértelműnek kell lennie, és pontosan arra kell vonatkoznia, amiről az adatkezelés szól – mutatott rá Péterfalvi Attila.
Azt is hangsúlyozta, hogy aki például hírlevélre iratkozik fel, az szimpatizánsnak tekintendő, márpedig amikor egy párt szimpatizánsokat gyűjt, az politikai véleményre vonatkozó adatnak minősül, ezért a kezelésének is szigorúbb követelményeknek kell megfelelnie.
Az előző választáson is visszaélhettek az adatokkal
Érdemes megjegyezni, hogy a legutóbbi, országos botrányt keltő hasonló baloldali esetig nem kell sokat visszamenni az időben. A 2022-es választást megelőző ellenzéki sms-kampány részeként több mint kétmillió kéretlen szöveges üzenetet küldtek ki.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) idén februárban közzétett jelentése megállapította, hogy a legutóbbi országgyűlési voksolás előtt csak sms-ekre, adatbázis-építésre és online hirdetésekre 860 millió forintot költött el a baloldal. Az ÁSZ kiemelte: a pénz java része a Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalomtól az ellenzéki kampány digitális részéért felelős DatAdat-cégcsoporthoz vándorolt. Mindemellett óvatosan fogalmaztak, és a folyamatban levő NAV-vizsgálat eredményétől tették függővé, hogy mindez milyen lépéseket vonhat maga után.