A fővárosi önkormányzat a választások előtti utolsó ülésén még rúgott egyet Budapestbe azzal, hogy elfogadta a hajós szervezetek által ellenzett Duna-parti építési szabályzat módosítását a Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége szerint.
A képviselők először tartózkodtak, hiszen a módosítási javaslat – mint azt már többször megfogalmazták a hajós szakmai szervezetek – nem tartalmaz megoldásokat a fennálló problémákra, ugyanakkor továbbiakat szül, például azzal, hogy a belvárosból kitiltott hajókat külső kerületekbe álmodott, nem létező kikötőkbe száműzi
– emelte ki a Magyar Nemzet megkeresésére válaszolva a két szervezet, majd hozzátették: a hajós szervezetek, élükön a Magyar Hajózási Országos Szövetséggel és a Személyhajósok Szövetségével, az elmúlt hetekben intenzíven próbálta az észérveket hangoztatni a kampányfogás miatt bedobott gumicsontjavaslattal szemben.
Karácsony ugyanis már 2019-ben azzal kampányolt, hogy kitiltja a hajókat a belvárosból, és „visszaadja a Dunát” a budapestieknek. Azonban a főpolgármesternek öt év sem volt elegendő arra, hogy ezt az ígéretét megvalósítsa, ehelyett inkább az utolsó pillanatban kapkodva próbál látszatintézkedéseket bevezetni, a most belvárosban kikötő hajókat pedig a külvárosba száműzni.
A kikötőmegszüntetéseket legvehemensebben szorgalmazó XIII. kerület azt sérelmezte, hogy a sok turista zavarja a rakparton élők nyugalmát. Azt ők is elfelejtették, hogy nem a Duna lett szélesebb, hanem a város épült rá a Dunára, aki pedig Európa legjelentősebb vízi útja mellé költözik, bizony számolnia kell a Duna közelségének előnyei mellett az árnyoldalaival is. Ilyen erővel a 4-6-ost is kitilthatnák a körútról, de ne adjunk tippeket a még pár hétig hivatalban lévő főpolgármesternek
– jelentette ki a két szervezet, kiemelve, hogy tavaly 5,1 millió turista kereste fel a fővárost, amelynek 80 százaléka, azaz négymillió ember vett részt dunai hajós városnézésen. Ebbe nem számítják bele azokat a – főként német és osztrák – turistákat, akik szállodahajón érkeznek Budapestre.
A probléma csak az, hogy az elfogadott Duna-parti építési szabályzat mellett semmilyen elképzelés, terv nem létezik arra vonatkozóan, hogyan alakítsák át rekreációs területté a rakpartot. Mint ahogyan arra sem kaptak eddig választ a hajósok, hogy az új kikötők és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra kialakításának több száz milliós költségét ki fedezi. A hajósok mellett a Magyar Beutaztatók Szövetsége is megkongatta a vészharangot, mondván, egy átgondolatlan módosítással Budapest elveszítheti vonzerejét a turisták körében Béccsel és Pozsonnyal szemben.