Ezért kell korlátozni az iskolai mobilozást

A teljes tiltás viszont értelmetlen, mert egy tananyag alátámasztásaként jól működhetnek az okoseszközök.

2024. 07. 07. 16:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól látható a kutatásokból, hogy az iskolai mobiltelefon-használat milyen problémákat okoz – mondta Pöltl Ákos digitális önvédelmi szakértő a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában. Az Ifjúságkutató Intézet szakembere szerint azzal van a probléma, ha valaki túl korán kapja meg az okoseszközt, az iskolai környezetből pedig szükséges a kivezetése. Egy UNESCO-kutatás és a legutóbbi PISA-jelentés alapján kijelenthető, hogy

két nagy probléma van az okostelefonnal: elvonja a figyelmet és megnő az online bántalmazások száma.

Tavaly Angliában, Hollandiában, Finnországban, Svédországban és Szlovákiában már korlátozták az okostelefont iskolai környezetben – hívta fel a figyelmet a szakértő.

Hozzátette, a technológia jól működik az iskolában egy tananyag alátámasztásaként, de amikor a gyerek személyes képernyővel – ami azt jelenti, hogy egy gyerek van egy képernyő előtt – dolgozik az osztályteremben, akkor hamar elkészíti a feladatát, utána már azonnal a közösségimédia-fiókjával foglalkozik. A figyelme így teljesen elterelődik, a pedagógus pedig innentől kezdve nem tud oktatni, hanem arra megy el az ideje, hogy visszaszerezze a gyerekek figyelmét. A tanulóknak nem az oktatási feladat lesz az örömet okozó tevékenység, hanem amit a közösségi médiában végeznek – mutatott rá a szakértő.

A témával a Békés vármegyei hírportál is foglalkozott, és emlékeztetett: a köznevelési törvény módosításával a kormány egységes szabályozást határozott meg a napokban az iskolákba be nem vihető, illetve bevihető, de korlátozottan használható tárgyakra vonatkozóan, amivel megteremtették a lehetőségét a mobiltelefon iskolai használatának a korlátozására is. Júniusban fogadta el a parlament a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott, az iskolai mobiltelefon-korlátozásról szóló szabályozást.

A törvényjavaslat indokolása egybevág a Pöltl Ákos által elmondottakkal: az iskolai mobiltelefon-használat jelentős mértékben eltereli a diákok figyelmét a tanulásról, emellett az internetes zaklatásra is lehetőséget teremt.

Bizonyos esetekben kivételt jelent a digitális eszközök használata iskolán belül: az iskolai tanulás célját szolgáló tevékenységek alatt, pedagógus felügyelete mellett az okoseszközök használhatók. A törvény azt is tartalmazza, hogy a tanároknak és az iskolaőröknek joguk lesz a tanulók csomagját és tárolóhelyiségét átvizsgálni és a tiltott tárgyakat elvenni. A szóban forgó tárgyak körét egy későbbi rendelet fogja szabályozni, de a jogszabály alapvetően az okoseszközökre, mobiltelefonokra vonatkozik.

A Nemzeti Pedagóguskar elnöke, Horváth Péter nem szorgalmazná a teljes tiltást. Szerinte az eszközök így vagy úgy, de mindenképp bejutnak az intézményekbe, a zéró tolerancia helyett inkább az optimális használatra kellene törekedni.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Global Images Ukraine)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.