Egyre több kutatásban bizonyítják, hogy a sofőrök gyorsan megtanulják kijátszani a részlegesen automatizált járműveket ellenőrző rendszereket – hívta fel a figyelmet a kozlekedesbiztonsag.kti.hu. Az amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet új kutatása szerint az automatizált jármű volánja mögött ülő sofőrök nagyobb valószínűséggel végeznek több különféle, jármű vezetéséhez nem szükséges, sőt a sofőr figyelmét veszélyesen nagy mértékben elvonó tevékenységek sorát, mint azok, akiknek nem működnek az autójukban magas szintű vezetést támogató rendszerek. A sofőrök ráadásul kifigyelik, milyen időközönként ellenőrzi az autójuk a szabályok betartását, és átverik a saját biztonságukat szolgáló rendszert.
Például egy picit megmozdítják a kormányt, még mielőtt az autó figyelmeztetné őket a figyelmetlenségükre – épp csak annyira, hogy a rendszer érzékelje, de a jármű haladását érdemben ne befolyásolja –, majd folytatják a munkát, az evést, a filmnézést, miközben száguldanak az autópályán.
Nálunk is gondot okoz
A cikkben emlékeztetnek, hogy nálunk sem ismeretlen ez a jelenség, az elmúlt években több olyan eset is történt, amikor autópályán nagy sebességgel haladó autók szinte fékezés nélkül rohantak bele az előttük feltorlódott kocsisorba, a közútkezelők autójába, jó esetben csak a közutasok energiaelnyelő paneljába.
Az ilyen balesetek után a rendőrség is gyanította, hogy a sofőrök a sztrádán a sávtartó automatikára, az adaptív tempomatra és a vészfékasszisztensre bízták magukat és egészen mással voltak elfoglalva, amikor az előttük álló, vagy csak a náluk valamilyen okból jóval lassabban haladó autót utolérték.
Bizonyítani azonban ezt igen nehéz, a vétkes sofőrök pedig általában nem ismerik el, hogy éppen egy filmet néztek, sms-t írtak, ahelyett, hogy időben a fékre tapostak volna.
Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) független, nonprofit tudományos és oktatási szervezet az e témában végzett kutatások megállapításait összegezve a közelmúltban aggasztó eredményt közölt a részlegesen automatizált (döntően 2-es szintű önvezető) járművekkel közlekedők vezetési szokásairól.