Teljesen eltűnhet a budapesti hajózás a főpolgármesternek köszönhetően. A januárban hatályba lépő Duna-parti építési szabályzat (DÉSZ) szerint ugyanis több évszázad után a hajóknak tilos lesz megállnia a belvárosban kiépített kikötőkben. Mindeközben azonban Budapest-szerte moratórium van az idei évre a kikötők létesítésére.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) főtitkára, Varga Zsolt szerint másfél-két évbe telik a kikötők létesítése. Vagyis ha a szabályozás életbe lép, akkor Budapesten januártól megszűnik a hajózás.
Nem tartható a főváros által kijelölt januári időpont, mert moratórium van a kikötőkkel kapcsolatban az idei évben, tehát nem is adhatunk be kikötői létesítésre engedélykérelmet. Vagyis az új Duna-parti építési szabályzat január elsején úgy fog hatályba lépni, hogy nincsen lehetőségünk arra, hogy új kikötőket létesítsünk
– mondta el Varga Zsolt, majd kiemelte, a moratórium következményeként mostanáig a kikötők helyeként kijelölt fővárosi területeken egyetlen kapavágás sem történt.
Ha az új szabályozás hatályba lép januárban, az veszélybe sodorja a személyhajózást Budapesten. A DÉSZ ellehetetlenítené a szállodahajók kikötését Budapesten, de egyetlen más személyhajó sem használhatja majd a meglévő kikötők jelentős részét januártól. A helyzet jelenlegi állása szerint a megszűnő kikötőkből kitiltott hajók tárolása sem megoldott
– emelte ki a főtitkár.

A szakember szerint jelenleg a DÉSZ számos törvényességi aggályt vet fel. Erre felhívta a figyelmet Budapest Főváros Kormányhivatala is, a főispán ugyanis jogi eljárást indított a Fővárosi Közgyűlés ellen, és fel is szólította a fővárost, hogy szüntesse meg a törvénytelenséget, amely abból fakadt, hogy a fővárosi önkormányzat nem fogadta be a kikötők működéséhez szükséges közterület-használatra vonatkozó kérelmeket. Azonban a főváros továbbra sem szüntette meg a törvénytelenséget.
A hajós szakmai szervezetek azt kérik, hogy az új Fővárosi Közgyűlés helyezze hatályon kívül vagy halassza el az őszi önkormányzati választások előtt kapkodva elfogadott, szakmailag és jogi szempontból is előkészítetlen Duna-parti építési szabályzat bevezetését. Így lenne idő kialakítani egy olyan konszenzusos megoldást, amely nem teszi tönkre a budapesti hajózást. Az ágazathoz kapcsolódó szolgáltatásokat éves szinten több millió magyar és külföldi turista veszi igénybe, közvetlenül és közvetetten több ezer ember megélhetését biztosítja, jelentős bevételhez juttatva a fővárost, és ezáltal a magyar nemzetgazdaságot
– tette hozzá Varga Zsolt.