Lassan megtalálja a helyét az iskolák életében az érettségi feltételéül szabott közösségi szolgálat. A 2012-ben bevezetett intézkedés a kezdeti időkben nem aratott osztatlan sikert. Túl azon, hogy az ötletgazda Hoffmann Rózsa akkori oktatási államtitkár rengeteg támadást kapott az ellenzéktől, amiért „kötelező közmunkára vezényli” az érettségizőket, a kezdeti években maguk az iskolák is nehezen tudtak mit kezdeni az új feladattal.
A Nemzeti Pedagógus Kar az Oktatási Hivatallal (korábban az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettel együtt) évek óta rendszeresen felméri a tapasztalatokat. Az eddigi ellenőrzésekben – még a tavalyiban is – hangsúlyosan szerepelt, hogy bár a feladatot mindenhol maradéktalanul elvégzik, a teljesítés gyakran olyan eseményekhez, rendezvényekhez kapcsolódik, ami egyébként is része lenne az iskola életének (könyvtárrendezés, szalagavatón való közreműködés).
Ne érezzék nyűgnek
Az önkéntesség valódi élménye így elmaradt, és nem valósultak meg az eredeti célok – például a toleranciára, a felelősségvállalásra nevelés, a szociális érzékenyítés, az egymástól tanulás, a személyiségfejlődés – sem. Sokszor nem jutott elegendő idő, illetve pedagógus arra, hogy a gyors adminisztráción túl érdemben is foglalkozzanak az előkészítéssel, az utólagos értékeléssel, pedig ez mind-mind szükséges lenne ahhoz, hogy a program valóban hasznos legyen, és ne érezzék nyűgnek se a diákok, se a tanárok.
Ebben a tanévben ismét negyven – megyénként két-két – iskolát vontak be az országos vizsgálatba, amelyről több mint ötvenoldalas jelentés készült.
A dokumentum kiemeli, hogy a világjárvány jelentősen megnehezíti a tanulók számára a közösségi szolgálati órák teljesítését, hiszen március óta szűkültek a lehetőségek a külső helyszíneken.Volt néhány fogadóintézmény, ahol sikerült maszk viselésével és távolságtartással kezelni a helyzetet, de például a tanuszoda bezárt a járvány idejére, az idősotthonok, a kórházak sem fogadhattak tanulókat tavasszal és most sem. Ezzel együtt néhány új feladatot is szült a vírushelyzet, a diákok egy része telefonos segítőszolgálatban dolgozott vagy szülői engedéllyel bekapcsolódott a reggeli iskolai lázmérésbe.