Augusztus 16-ig jelentkezhettek a NATO Flying Training in Canada (NFTC) repülőhajózó programra azok, akik a Magyar Honvédség pilótái szeretnének lenni – számolt be a Magyar Nemzetnek Litauszki Zoltán alezredes. A Magyar Honvédség Parancsnoksága Haderőnemi Szemlélőségének (légierő) a pilóták kiválasztásával és kiképzésével foglalkozó főtisztje szerint aki egy ilyen programra jelentkezik, az általában gyermekkori álmát valósítja meg, és mindent megtesz, hogy szintről szintre elérje célját.
– A korábbi pályázók közül kiválasztott, idén kiutazó öt fő is ilyen ambíciókkal rendelkező fiatal – tette hozzá az alezredes, aki 2012 óta viszi a kanadai kiképzéssel kapcsolatos feladatokat. Ami a most jelentkezők személyét illeti, van olyan köztük, akit augusztus 20-án avattak fel tisztnek, van, aki már hadnagyi rendfokozatban, aktív beosztásban szolgál a Magyar Honvédségnél, egy fő pedig polgári pályáról adott be pályázati anyagot. – Ráadásul nemcsak férfiak pályáznak, jelenleg is van Kanadában kiképzésen női pilótajelöltünk – jegyezte meg. Litauszki Zoltán szerint az az ideális, ha kétszer többen jelentkeznek, mint ahány hely van az NFTC-ben.
– Az orvosi alkalmassági feltételeknek a katonai pályáról érkezettek kétharmada felel meg, a polgáriak között alacsonyabb ez az arány. Az ejtőernyős ugrás, majd a repülés során a jelentkezők kétharmada, jó esetben nyolcvan százaléka bizonyul alkalmasnak arra, hogy az intenzív, jelentős stresszterheléssel járó kanadai kiképzést megkezdhesse – sorolta fel a pályázók lemorzsolódásának főbb okait. Az alezredes felhívta a figyelmet arra is, hogy a polgári és a katonai pilótáknak más-más elvárásokat kell teljesíteniük. – Az alapjártasságok – fel- és leszállás, útvonalrepülés – egy civil pilóta figyelmének nyolcvan-kilencven százalékát köti le, addig ez a katonáknál fordított, ők a figyelmük nyolcvan százalékát a műveleti feladat végrehajtására kell hogy fordítsák – emelte ki a legfontosabb különbséget.
Az NFTC-kiképzésre pályázókra az orvosi vizsgálat után négy hónapos elméleti felkészítés vár a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, majd ejtőernyős ugráson vesznek részt, és a kanadai képzés előtt meg kell felelniük a NATO úgynevezett STANAG 3,3,3,3 angol nyelvi képzettségi szintjének, ami felsőfokú, katonai szaknyelvi tudást jelent mind írásban, mind szóban, mind szövegértési szempontból. Az NFTC-programba bekerülő, kiutazó pilótajelöltekre Kanadában először három-négy hónap intenzív szakmai felkészítés vár, a repüléssel kapcsolatos összes információt angol nyelven, nagyfokú önállóság mellett kell megtanulniuk.