A BKK ma hirdette ki a MOL Bubi tender nyertesét, amelyet a Csepel Kerékpárgyártó és Fogalmazó Zrt. nyert el. A cég a következő öt évben 1200 darab új kerékpárral látja el a fővárosi kerékpár flottát, amelyek 158 gyűjtőállomáson lesznek elérhetők. A kerékpárbérléshez új központi háttérrendszer és mobilapplikáció is készül – áll a BKK közleményében.
A számok nyelvén már kevésbé vidám
A MOL Bubi kerékpárflotta bevezetését még Tarlós István főpolgármester időszakában, Budapest előző városvezetése indította útjára 2014-ben. A fővárosi kerékpárbérlő szolgáltatás az első évben 76 állomással és 1100 kerékpárral indult, 2019 decemberére pedig már 156 állomáson 2071 kerékpárt tett elérhetővé az alternatív közlekedési módokat kereső fővárosiaknak.
A baloldali városvezetés irányítása alatt álló BKK kiemelte, hogy eleinte a MOL Bubi bérlési rendszere túl bonyolult volt, ezért sokan visszariadtak a használatától, azonban idén tavasszal pozitív irányban sikerült megváltoztatni a bérlési feltételeket. A 25 ezer forintos kaució eltörlése, a havi 100 forintos bérlési díj és a könnyű, online regisztráció révén sokan visszatértek a szolgáltatáshoz, amelynek köszönhetően ebben az évben a MOL Bubi felhasználóinak száma átlépte a százezret. A 2014-ben szolgálatba helyezett flotta üzemeltetőjével idén november végén járt le a szerződés, amelyet a BKK azért sem kívánt meghosszabbítani, mert egy új tender kiírása helyett a korábbi üzemeltetővel hosszabbított szerződés komoly többletkiadásokat rótt volna a vállalatra. Indokolt volt a korábbi kerékpár-konstrukció cseréje is, ezek alapján pedig semmi meglepő nem volt a tender kiírásában.
A főváros baloldali vezetése az önkormányzati választások kampányidőszakában rendszeresen kampányolt a környezetbarát alternatív közlekedési formák népszerűsítésével. Ennek fényében meglehetősen éles váltást jelent a fővárosi kerékpárflotta számának megfelezése. Habár a Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt.-vel kötött megállapodás értelmében a BKK-nak az 1200 darab legyártott kerékpáron felül lehetősége lesz további négyszáz darab lehívására – a 2021 tavaszától induló új kerékpárflotta állománya így is jelentősen elmarad majd a jelenlegi 2071 darab kerékpártól.
További érdekesség, hogy miközben a Covid–19 terjedésének lassításában és megakadályozásában kulcsszerepe van a zsúfolt, zárt terek kerülésének, a főváros vezetése csökkenti annak lehetőségét, hogy tavasszal a közösségi közlekedés helyett kerékpárbérléssel oldják meg a közlekedést a fővárosiak.