– Idén 250 éves a Semmelweis Egyetem, pénteken megnyitották a jubileumi tanévet. Miben lesz ez más, mint az eddigiek?
– Ez a tanév mérföldkő. Tavaly, Semmelweis Ignác születésének 200. évfordulóján már kitűztük azokat a célokat, melyek megvalósításán dolgozunk. Az egyik legfontosabb a curriculum reformja, vagyis a tanterv gyakorlatközpontú fejlesztése, amely elsősorban az általános orvosi és a fogorvosi kart érinti. Az egyetemekre általában jellemző, „lassú víz partot mos” tempó helyett máris határozott lépéseket tettünk, és bevezettük a szükséges változtatásokat.
– A változtatások előtt kikérték a hallgatók véleményét?
– Végig egyeztettünk a magyar, német és angol nyelven tanulókkal is: egyöntetűen pozitív visszajelzést adtak, több mint 85 százalékuk támogatta a reform bevezetését. Nemcsak felmenő rendszerben lesz érvényes az új tanterv, hanem minden évfolyamban, az elméleti, a preklinikai és a klinikumi időszakban is. Utóbbinál 2-6 hetes blokkokban fognak gyakorolni a hallgatók: az adott klinikán tutori támogatással, a betegek mellett tanulnak bele a szakmába, ezzel segítve a tankönyvi tudás beépítését a mindennapi gyakorlatba. Legyen szó sebészetről, belgyógyászatról, fül-orr-gégészetről vagy bármilyen egyéb területről: a hallgatók a maga teljességében látnak bele az orvosi hivatásba.

Fotó: Kurucz Árpád
– Az oktatási struktúra ezek szerint több ponton is megváltozik. Kihat a reform az egyetem szemléletmódjára is?
– Tudni kell, hogy az orvostudományi tudás kétévente megduplázódik. Nem szabad abba a hibába esnünk, hogy elejétől a végéig mindent meg akarjunk tanítani a hallgatóknak. Sokkal fontosabb, hogy mindenre nyitott orvosokat képezzünk, akik később a saját szakmájukban el tudják sajátítani azokat a tudáselemeket, amelyek egyébként folyamatosan gyarapodnak, fejlődnek.
– Az egyetem fókuszában álló oktatás, kutatás és gyógyítás hármasa miben fog megújulni?
– Mint ahogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a jubileumi tanévnyitónkon fogalmazott, a Semmelweis Egyetem mint Közép-Európa legjobb orvos- és egészségtudományi felsőoktatási intézménye jó modellje annak, amit a kormány a felsőoktatási megújítás kulcsának tekint. Hiszen itt intézményen belül adott a mindennapi gyakorlat, a magas színvonalú, a Semmelweis-klinikák által biztosított betegellátás és az oktatók, akik egyben gyakorló szakemberek. Mindezek mellett jelentős célunk, hogy az oktatást egyre inkább az egészségipari innováció felé fordítsuk, ez már a rektori pályázatomban is szerepelt. Számos külföldi példa bizonyítja, hogy a kórházaknak sokkal nagyobb bevétele származik kutatásból és innovációból, mint oktatásból és egészségügyből. Ez azt jelenti, hogy nemcsak meggyógyítjuk a betegeket, hanem folyamatosan kutatjuk és fejlesztjük a gyógyítás lehetőségeit is az innovációkkal. Ezt fogja szolgálni a VIII. kerületben, több egyetem együttműködésében megvalósuló Science Park, illetve a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikán létrejövő innovációs kutatási laboratórium, amely a tervek szerint 2020 márciusában nyitja meg kapuit, de a Hőgyes–Schöpf-Merei Gyógyszerkutatási Centrum is.