– Az iskolai problémák egy bizonyos része arra vezethető vissza, hogy egyre kevesebbet mozognak a gyerekek – fejtette ki lapunknak Marosi Renáta, a Dunavarsányi Árpád Fejedelem Általános Iskola fejlesztőpedagógusa. Mint mondta, ez azért is lényeges, mert a mozgás ügyetlensége az idegrendszer fejletlenségét jelzi.
A kisgyermek számára ugyanis a mozgás maga a tanulás, ennek segítségével fejlődik az idegrendszer. A sok kúszás-mászás, hintázás, trambulinozás nagymértékben segít abban, hogy új idegi kapcsolatok alakuljanak ki az agyban, ezek az idegpályák megfelelően bejáratódjanak, így a gyermek felkészül olyan bonyolult mentális tevékenységekre is, mint az emlékezés, a megismerés, a gondolkodás.
A szakember rámutatott: sok esetben ezek hiányának számlájára írható az olvasás, írás, számolás nehézsége. Hangsúlyozta: többet kellene a gyerekeknek a szabadban mozogni, az udvaron, a játszótéren. Nem szerencsés tehát, ha túlságosan féltik a gyereket a mászókázástól, fára mászástól. A fejlesztőpedagógus szerint nem is gondolnánk, mennyire fontos, hogy aki megteheti, gyalog vigye az óvodába a gyereket.
– Jó alkalom ez a beszélgetésre, fejleszti az időbeli és térbeli tájékozódást, és közben rengeteg inger éri ilyenkor a kicsiket, az illatoktól a mindenféle természeti és egyéb látványig. Marosi Renáta arra is kitért: érdemes a gyerekeket bevonni a háztartási tevékenységekbe – sütés-főzésbe – magvak válogatásába, sütemények szaggatásába, tepsibe rendezésébe. Vagy megtanítani őket a ruhák csipeszelésére. Ilyenkor a hüvelykujjat, a mutatóujjat és a középső ujjat használja a gyerek, ez pedig a későbbi helyes ceruzafogást fejleszti. Az úgynevezett BTM-es, vagyis beilleszkedési, tanulási és magatartási problémákkal küzdő gyerekekről írott szakvéleményekben sokszor utalnak arra, hogy nem megfelelő a ceruzafogásuk. Ez aztán a felsőbb évfolyamokon jelentős lemaradást okozhat az egyre bővülő tananyag, gyorsuló tempó mellett az írásbeli munkákban. Nem véletlen ez, hisz az agyban a kéznek a legnagyobb a reprezentációs felülete, ami mindent elmond. Ezért is volna tragédia, ha elkezdenénk leépíteni a kézzel írást az oktatásban, de szerencsére erről nincsen szó – emelte ki a fejlesztőpedagógus.