időjárás -1°C Ingrid , Ágota 2023. február 5.
logo

Hét kondigép, ami többet árthat, mint hinnénk + videó

Forrás: CsupaSport.hu
2022.10.15. 18:04 2022.10.15. 18:11
Hét kondigép, ami többet árthat, mint hinnénk + videó

A CsupaSport.hu cikke szerint az alábbi kondigépek közül egyikről sem állítható, hogy káros lenne, viszont a felhozott érveken és alternatívákon érdemes elgondolkodni.

1. Lábtológép

Bár népszerű gép, amellyel jól fejleszthető a combfeszítő izom, és viszonylag nagy súlyokkal lehet dolgozni, több érv is szól ellene. Egyrészt minél magasabb valaki, annál kisebb a mozgástartomány, és a kelleténél nagyobb súlyokkal végezve túl nagy terhelés érheti a hát alsó részét.

Helyette ajánlott: Hack-guggológép

2. Tolódzkodógép (Dip Machine)

Ez tulajdonképpen a tolódzkodást helyettesíti vagy imitálja, csak kényelmesebben és könnyebben elvégezhető módon. A legnagyobb baj vele, hogy a rögzített karok miatt sokszor kényelmetlen és természetellenes lehet a testhelyzet. 

Túl nagy súlyokkal végezve például akaratlanul is túlságosan előredőlhet az ember, ha pedig a felkar a törzs mögé kerül, az igencsak kényelmetlen lehet – írja a CsupaSport.hu.

Helyette ajánlott: szűk nyomás kézi súlyzóval (incline hex press)

3. Törzsfordítógép (AB rotation machine)

Eleve természetellenes maga a mozdulat, amire nem igazán vagy nagyon ritkán van szükség. Ráadásul nehéz helyesen elvégezni, ezért sérülésveszélyes lehet. Emellett túl nagy erőhatás érheti a gerincet, ami szintén sokak számára veszélyes, és több problémát okozhat, mint amennyi haszna van.

Helyette ajánlott: számos egyéb törzsizomgyakorlat, mint a russian twist (orosz csavarás) vagy oldalplank.

4. Bicepszgép (preacher curl machine)

Szintén sokan használják, ami nem meglepő, mert sokan szeretnének nagyobb és látványosabb bicepszeket. A cikk szerint nem ez a legrosszabb gép a termekben, de a mozgás első felében túl keveset dolgozik a bicepsz, és sokszor a karpárna sincs megfelelő szögben ahhoz, hogy kellő terhelés érje a megcélozni kívánt izomcsoportot.

Helyette ajánlott: bicepszemelés francia rúddal

5. Smith-gép

Szintén népszerű, mert többféle gyakorlatot lehet rajta végezni, kényelmesebb, és nagyobb súlyokkal lehet vele dolgozni, mintha szabad súllyal edzenénk. De éppen ez a hátránya is, a rúd zárt útja miatt nem természetes a mozgás, nem ugyanúgy hat az izmokra, emellett, mivel a rúd fel-le mozog, vannak olyan gyakorlatok, amelyeknél egyszerűen nem használható.

Helyette ajánlott: attól függ, melyik izomcsoport a cél, de a fekvenyomást, a rúddal guggolást, a deadliftet is alternatívaként ajánlja fel a cikk.

6. Mellnyomógép

Talán az egyik legnépszerűbb gép. Ha bármelyik terembe megérkezünk, biztosak lehetünk benne, hogy a fekvenyomópad mellett ezt is használja majd valaki. De akkor mi vele a gond? 
A cikk szerint a rögzített mozgástartomány, ugyanis a váll anatómiája nagyban meghatározza, ki hogyan végzi a mellből nyomást, így mindenkinek más beállítás lenne az ideális. A lapocka sok esetben nincs kellően stabilizálva, illetve a csukló és a könyök szempontjából is kényelmetlen a fogantyú kialakítása.

Helyette ajánlott: fekvenyomás, padlón végzett fekvenyomás, fekvőtámasz súllyal nehezítve

7. Hasprésgép

Ez az a gép, amelyet itthon is több személyi edző kritizál, és nem is használják olyan sokan, elvégre a hasizom-erősítéshez valóban nem igazán van szükség drága, bonyolult kialakítású gépekre. 

Aki látott már ilyen gépet, pontosan tudja, hogy igazából a gerincnek sem tesz jót, emellett ellenérv az is, hogy mivel közben fogantyúval mozgatjuk a gépet, sokan nem is tudnak kellőképpen a hasizomra koncentrálni.

Helyette ajánlott: fitneszlabdán súllyal végzett hasizom-erősítés

Az eredeti cikk ITT olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

Sportolni sohasem késő

Ha ez ember elmúlt 60, nem azon jár az esze, aznap a mellizmát vagy a vádliját mozgassa-e át.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.