Az összes üzembe helyezésből 53 060 volt személygépkocsi tavaly, idén pedig azonban 58 000 autóval kalkulál az MGE. Tavaly a forgalomba helyezett használt kocsik száma elérte az újakét. Az újautó-eladás tavalyi mennyisége már megközelíti az 1995-ös 55 ezres darabszámot, amely mélypont a Bokros-csomag következménye volt – kommentálta az adatokat Erdélyi Péter. A használt kocsik behozataláról elmondta, hogy 2008 és 2012 között az 1–5 éves autók aránya 76-ról 25 százalékra esett vissza, a 11–15 éves korúak aránya pedig 5-ről 34 százalékra emelkedett. Ezek az olcsón megvehető, nagy fogyasztású, környezetszennyező, drágán javítható kocsik – tette hozzá.
A járművekhez kapcsolódó finanszírozás tavaly 75 milliárd forint volt, a válság előtti csúcson 650 milliárdot tett ki. A tavalyi finanszírozás kétharmada használt autókhoz kapcsolódott, s a negyedét vették igénybe magánszemélyek. Az ideális a fordítottja lenne, vagyis ha a céges autókra igényelnék a finanszírozás egynegyedét.
A fekete zóna és legális bontás
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke egyebek mellett arról beszélt, hogy Magyarországon a gépjárműjavítás 60 százaléka a fekete, illetve szürke zónában történik, Németországban ez az arány 8 százalék, de ott házi javításnak nevezik. Szólt arról is, hogy Magyarországon évente 70-80 ezer járművet vonnak ki a forgalomból, de alig több mint 15 ezer végzi legális bontóban. Ez az arány annak a fényében különösen érdekes, hogy 2015-től az EU-ban az autók 95 százalékát újra kell hasznosítani.
A motorkerékpár-eladás tavaly az unióban 17 százalékkal, Magyarországon viszont csak 6 százalékkal csökkent – erről Szloboda Tamás, az MGE elnökségi tagja beszélt a tájékoztatón. A teljes eladás 4750 darab volt, de ebből csak 1799-et regisztráltattak – ennyi kapott rendszámot. A tavalyi értékesítés a csúcsot jelentő 2004. évinek csak az egyhetede volt.
Gyöngyössy István, az MGE másik elnökségi tagja a nagyhaszonjárművek értékesítését jellemezte. A tavaly eladott 4171 ilyen gépkocsi 80 százaléka nyerges vontató volt. Az idei évre azért terveznek 4400 darabos eladást, mert vélhetően több cég előre hozza a flottacseréjét azért, hogy még olcsóbb, Euro 5-ös motorral szerelt kocsikat vásárolhasson.
25 ezer új munkahely
Kiemelt járműipari központtá nyilvánította a kormány a Szombathely–Szentgotthárd–Zalaegerszeg térségében megvalósult Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központot, ahol egymilliárd euró tőkebefektetést és 25 ezer új munkahely létrejöttét várják – közölte Hende Csaba honvédelmi miniszter vasárnap a kormányhatározat bejelentéséről szóló zalaegerszegi sajtótájékoztatón.
Háromezer dolgozó Kecskeméten
Időközben a kecskeméti Mercedes–Benz-gyár felvette a háromezredik dolgozóját is, ezzel az egység munkavállalóinak száma már most elérte az év végére tervezett létszámot. Augusztus közepén röppent föl, hogy újabb bővítést tervez a magyarországi autógyártás egyik fellegvárának számító Kecskeméten a Mercedes–Benz, a jelenlegi évi 150 ezerről 300 ezer darabra emelnék az üzem kapacitását. A Daimler szóvivője később nem erősítette meg, de nem is cáfolta ezt az értesülést. A kormány augusztus végén kiemelt járműipari központtá nyilvánította Kecskemét térségét.
Az elemzők szerint a járműipari termelés bővülésének köszönhetően javulhat Magyarországon az ipar teljesítménye a következő hónapokban. Tóth Gergely, a Buda-Cash Brókerház makroelemzője a Mercedes-gyár hatására utalva elmondta: az ipari termelési adatokon látszik, hogy elindult valami, mivel a járműgyártás volumene 13,1 százalékkal nagyobb volt, mint 2011 azonos időszakában, és április–májushoz képest gyorsult a szegmens kibocsátása.
Itt vannak a lehetőségek
Magyarország gazdasági növekedési lehetőségei a még világszerte húzóágazatnak számító autóiparban vannak – mondta korábban Orbán Viktor miniszterelnök. Több autógyár is komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet az elmúlt években: a Mercedes–Benz mellett 2011 szeptemberében az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon.
2011 végén indult az Audi győri logisztikai parkjának építése. Az Audi győri üzemét is bővíti, júliusban tették le az új egység alapkövét. Az új üzem egyébként jelentős kapacitásbővítést hordoz magában: évente akár 125 ezer gépjármű is készülhet Győrben. Az Audi-gyár bokrétaünnepségén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter azt mondta: az Audi-bővítéssel eldőlt, hogy Magyarország, Győr és a magyar autógyártás a jövőhöz tartozik.