A tárcavezető – aki egyben Szombathely országgyűlési képviselője is – a három érintett város önkormányzati vezetőivel közös sajtótájékoztatón kifejtette: a Kecskemét után második kiemelt magyarországi járműipari központ erős gépipari és elektronikai centrummá válhat. Remények szerint a kormány december 20-án meghozott döntése hozzájárul ahhoz, hogy öt-tíz éven belül egymilliárd euró értékű tőkebefektetés érkezzen és mintegy 25 ezer új munkahely jöjjön létre a vasi-zalai térségben.
Hozzátette, hogy „magas hozzáadott értéket előállító, tartósan a térségben maradó és jól fizető munkahelyekre” van szükség, amelyekre van már példa, de társulnia kell ehhez a magas színvonalú szakképzésnek és felsőoktatásnak is. Az MTI kérdésére beszélt arról, hogy jelenleg a mechatronikai iparban és a járműgyártásban mintegy 20 ezer embert foglalkoztat a három város térsége. Emlékeztetett arra is, hogy Kecskemét esetében a Mercedes és a kapcsolódó beszállítói kör tette indokolttá a kiemelt térséggé nyilvánítást. Ez számtalan járulékos fejlődési lehetőséget hozott például a bérlakásépítés, a helyi közlekedés vagy a főiskolai fejlesztések területén.
Hende kitért arra: a 2014 és 2020 közötti uniós tervezési időszakban a kiemelt járműipari központ fejlődését infrastrukturális fejlesztések előtérbe helyezésével, az uniós források felhasználásával is segítik. A térségben meglévő főutak, a 76-os és a 86-os felújítása már zajlik, de előtérbe kerülnek az autópálya-építési tervek, valamint a vasúti közlekedés javítása is.
Európai szinten is példaértékű lehet
Gyutai Csaba, Zalaegerszeg polgármestere azt mondta, hogy Zala és Vas megyében „olyan emberek laknak, akik szeretnek, tudnak és akarnak is dolgozni”, ehhez megvan a szükséges munkakultúra, tudásbázis is. Hangsúlyozta a térség városainak, vállalkozásainak az összefogását, és ugyancsak alapkérdésként említette a közlekedési infrastruktúra fejlesztését.
Molnár Miklós, Szombathely alpolgármestere arra hívta fel a figyelmet, hogy a két megye mintegy 500 ezer lakosa és potenciálisan 300 ezer munkavállalója az Európai Unión belül is fontos tényezőként szerepelhet. Ez a térség nem Győrrel szemben szeretné meghatározni magát, sokkal inkább azonos szintre kíván helyeződni, „az iparágak közötti versenyben együttesen fellépni”.
Huszár Gábor, Szentgotthárd polgármestere szintén arról beszélt, hogy a három város együttműködése európai szinten is példaértékű lehet. S bár Szentgotthárd a legkisebb, az Opel révén mégis fontos szerepet tölt be, az együttműködésben pedig egyenrangú félként tud fellépni mindhárom város.
Háromezer dolgozó Kecskeméten