A nő, aki a legférfiasabb körökben tört a csúcsra

Mary Barra, a General Motors (GM) első női vezérigazgatója kivételes vezetői képességekkel rendelkezik.

Werkner Anita
2014. 02. 02. 14:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január 15-e óta most először egy nő, Mary Barra vezeti a General Motorst. Mary Barra a beteg felesége miatt távozó Dan Akersont váltotta a vezérigazgatói székben. Barra nemcsak a GM első női vezetője, a kinevezéssel most először irányítja egy hölgy az USA egyik legnagyobb autógyártóját. Az úgynevezett „üvegplafon” áttörése minden iparágban jelentősnek tekinthető, nem is szólva a kifejezetten férfiasnak számító autógyártásról.

Mint azt korábban megírtuk, az 52 éves detroiti származású hölgy kinevezése előtt a globális termelési fejlesztés, illetve a beszerzés területén töltött be ügyvezető alelnöki pozíciót. Karrierje 1980-ban indult, a 19 éves lány egyetemi tanulmányai mellett részmunkaidőben kezdett el dolgozni a General Motorsnál. Vagyis Barra immár 33 éve a GM munkatársa, tapasztalata van a gyártásban, a mérnöki munkában és a vezetésben, továbbá nagy szerepet játszott a megújult termékfejlesztési folyamat megalkotásában, melynek elengedhetetlen szerepe volt a sikeres, új modellek létrehozásában.

Barra az első nő a GM trónján, a hölgy azonban egyáltalán nem uralkodó típus, és a legkevésbé sem diktátor. Barra csupán egy halk szavú, matematikaszerető stréber, akinek szenvedélye a problémamegoldás.

„Tudom, mivé válthat ez a hely. Tudom, hogy mire képes” – nyilatkozta Barra egy 2011-es interjúban a General Motorsról. Hozzátette: „Azzal is tisztában vagyok, hogy milyen keményen tudnak dolgozni az emberek. Csupán arról kell meggyőződnünk, hogy a megfelelő munkát végzik.”

Mary anno egy olyan szervezethez csatlakozott, ami kaotikus állapotban volt, és rendbe hozta azt – emlékszik vissza a leköszönő Akerson, aki egyúttal az egyik legtehetségesebb vezetőnek nevezte Barrát, akivel pályája során találkozott.

A GM működtetése azonban nem fog teljes mértékben Barra vállain nyugodni. A General Motors igazgatótanácsa évtizedek óta először úgy döntött, különbontja az elnöki és a vezérigazgatói feladatokat annak érdekében, hogy ne összpontosuljon túl sok hatalom egy kézben, és ezáltal hatékonyabban tudják képviselni a részvényesek érdekeit. Vagyis az egyéni helyett inkább a csapatjáték irányába mozdulnak el – magyarázta a változásokat Akerson a Forbesnak. Akerson szerint a csapatmunka szerves részét képezi Mary sikerének.

Barra vezetési stílusa valószínűleg nem fog sokat változni, ugyanazt az irányvonalat képviseli majd, ami az 1980-as gyakornoki pozícióból az amerikai ipar csúcsáig juttatta. Barra nyitott és befogadó, egyúttal vizsgálódó és módszeres. Aktívan kikéri mások véleményét, ugyanakkor hagyja, hogy saját „ösztönei” vezessék. Az emocionális érvek ugyanakkor nem hatják meg, mindig a tényekre koncentrál – mondta Melissa Howell, a GM globális alelnöke.

Érdekes adalék a történethez, hogy üvegplafon áttörése ide vagy oda, a bérszakadék problémája Mary Barra esetében is felmerül. A GM közlése szerint Barra vezérigazgatói fizetése évi 4,4 millió dollár lesz, ami pontosan 100 ezer dollárral kevesebb, mint amennyit a távozó Akerson keresett 2012-ben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.