Nem lehet tovább késlekedni a pályázatokkal

Oldhatja a feszültséget hazánk és az unió között az új közbeszerzési törvény.

Gyöngyösi Balázs
2015. 06. 08. 6:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az állami pályázatírás gondosan előkészített térnyerésével máris kés van a piaci szereplők torkán?
– Szerencsére úgy néz ki, ettől nem kell tartani, mert a pályázati tanácsadás terén a szakértelemre és a megbízhatóságra változatlanul szükség és igény van. Más kérdés, hogy a kormány alaposan megköti a pályázók kezét azzal, hogy alacsonyabban vonja meg egyes költségek arányát. Projektmenedzsmentre például az eddigi 2-12 százalék helyett legfeljebb 2,5 százalékot lehetne fordítani, viszont abban elszámolható lesz már a pályázati tanácsadó is – eddig nem engedték.

– Vagyis a nehézségek ellenére van létjogosultsága a Pátosz tevékenységének?
– Mindenképpen, a 2004-es EU-csatlakozás óta működő civil szakmai szervezetünk tagjai sokat dolgoztak azért az elmúlt több mint tíz évben, hogy az uniós támogatások a hazai pályázókhoz kerülhessenek. Egyrészt szakmai észrevételeinkből készített tanulmányokat küldünk a felhívások javítására a kiíróknak, másrészt ellátjuk a pályázati tanácsadók érdekképviseletét, nemzetközi projektekben veszünk részt. Belső képzéssel és információs hálózattal támogatjuk a tagokat, illetve igyekszünk elősegíteni a piacnak a szakmailag vagy etikailag problémás tanácsadóktól való megtisztulását is. Ezért vezettük be tavaly a szakértői kártyát és a „megbízható tanácsadó” tanúsítványt, amelyek megszerzése szigorú feltételekhez kötött.


– Miközben a kormány deklarált célja a 2007–2013-as programozási időszak forrásainak százszázalékos lehívása, a 2014–2020-as ciklus pályázatai még mindig nem jönnek tömegével.

– Most már jó eséllyel megvalósul az év végéig a teljes forrásfelhasználás, ehhez a következő szűk hét hónapban 6-700 milliárd forintnak kell átfolynia az intézményrendszeren. De a kisvállalkozások forráséhségét nem lehet az előző hétéves időszak eredményes zárásával csillapítani, tizedszer már nem kíváncsiak az újabb dátumra, hogy ekkor és ekkor már tényleg jön a pályázati dömping. Eltelt másfél év az új ciklusból, és még mindig a nagy áttörésre várunk. A kkv-szektort eddig érdemben két kiírás érintette a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programon belül, az egyik a kapacitásbővítésre, a másik a piacra jutásra irányult. Annyira várják a támogatásokat a cégek, hogy nem csoda a többszörös túljelentkezés, 8 helyett 80 milliárd forintos meghirdetett keret meghatározása lett volna célszerű. Hiába mondják, hogy a termeléssel foglalkozó vagy a feldolgozóiparban érdekelt vállalatoknak áll a zászló, a legtöbben nem mernek belevágni a fejlesztésbe, amíg nincs pályázati pénz. A két pályázatra visszatérve: egy dolog, hogy az ígért 30 nap helyett 4-5 hónap sem volt elég az elbírálásra, de csak a Pátosz nyolcvan hibát talált a kiírásokban. Szövetségünk készen áll arra, hogy ne csak utólag észrevételezzen, hanem a kiírások részleteinek pontos megfogalmazásában is részt vegyen; ezzel gördülékenyebbé válhatna a pályáztatás. Például hogy ne okozhasson félreértést a normatív alapú elbírálás, amivel a kritériumoknak való megfelelés esetén automatikusan nyerni fog az adott projekt.

– Azzal, hogy Közép-Magyarország fejlettsége elérte az EU-átlag 90 százalékát, már csak 50 százalékos intenzitású támogatást kaphat a központi régió. Reális forgatókönyv, hogy ezután jó néhány cég vidékre helyezze a központját, de a tevékenységét továbbra is a fővárosra összpontosítsa?
– Ez már jó néhány éve tartó folyamat, de míg egy webshopot könnyű áthelyezni Szabolcsba, addig ez egy újpesti textilgyár esetében nehezen képzelhető el. Ha az ország vállalkozói térképét vetjük össze a gazdaságfejlesztési forrásokkal, nagy aránytalanságra bukkanunk. A cégek vidék-főváros aránya hozzávetőleg 60-40 százalék, a pályázható támogatási összeg pedig nagyjából 95-5. Így nem csoda, hogy aki teheti, régióhatárt lép át, de ez csak a szolgáltatócégek számára valós opció.

– A januárban életbe léptetett biztosítékmentesség mekkora előnyt jelent a cégeknek?
– Bár pontos kimutatás nincs, az biztos, hogy több ezren igénybe vették ezt a lehetőséget. Kétségtelen előnye, hogy bármely kedvezményezett biztosítékmentesen juthat brüsszeli forráshoz, akinek van legalább egy lezárt, teljes üzleti éve, és nincs köztartozása. Elvileg a vállalati hitelezést is növelheti, hiszen nem kell jelzálogként ingatlanokat lekötni, s azokat fedezetként felajánlani, ezért ugyanazok a vagyontárgyak hitelfedezetként is szolgálhatnak. Gyakorlatilag azonban visszaélésre is lehetőséget ad a biztosítékmentesség, és itt inkább a 2-300 millió forintos tételekre gondolok. A nagy összegű pályázatoknál érdemes minden esetben helyszíni ellenőrzést tartani, mert határozott állami kontroll nélkül nehéz kiszűrni a csalókat, akik a mentességet kihasználva csak vissza akarnak élni egy-egy projekttel.

– Hogy látja az új közbeszerzési törvényt: több vitás brüsszeli ügyünk végére is pontot tehet?
– Ilyet senki sem ígérhet, csak remélhetjük. Európa-szerte hallani, hogy a franciáknál a franciák, a németeknél a németek, az osztrákoknál az osztrákok viszik el a nagyobb megrendeléseket, mégis a magyarok a rosszfiúk az unióban, holott az említett országokhoz képest nálunk lényegesen kiegyensúlyozottabb a nagy összegű tendereknél a hazai és külföldi nyertes pályázók aránya. Azzal talán át lehet vágni a gordiuszi csomót, ha elmozdulunk abba az irányba, hogy a legjobb ár helyett az legyen a legelőnyösebb ajánlat, amelynek nemcsak a gazdasági, hanem a társadalmi hatása is kedvező. Kíváncsian várom a törvény novemberre ígért bevezetésének utóéletét.

– Mit szól ahhoz, hogy Eleni Tsakopoulos Kounalakis volt amerikai nagykövet a könyvében arról ír: Németh Lászlóné korábbi fejlesztési miniszter hetente találkozott Orbán Viktorral, ahol eldöntötték, kik nyerhetnek egymilliárd forint felett pályázati pénzt. Mindezt maga a miniszterelnök sem cáfolta.
– A fejlesztéspolitika olyan összetett szó, amelynek sokszor az utótagján van a hangsúly, de nem csak nálunk, hanem mind a 28 EU-tagállamban. Közvetlenül vagy közvetve, de mindenütt hatást gyakorol a fejlesztési források elosztására a regnáló kormány. De ha a kis- és középvállalkozásokat ebben a ciklusban valóban feltőkésítik, s ezáltal a versenyképességük a külpiacokon is jelentősen megnövekszik, nem érheti szó a ház elejét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.