Szándéknyilatkozatot írt alá Vilnius önkormányzata és az Uber néhány nappal ezelőtt, amelynek célja egy közös fuvarmegosztó szolgáltatás bevezetése. A cég közölte lapunkkal, hogy a litván városvezetés országos szinten is népszerűsíteni és támogatni fogja a megfelelő szabályozást. Mark MacGann, az Uber regionális közkapcsolati igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a közösségi megosztáson alapuló gazdaság vállalatai komoly előnyöket teremtenek a városlakók számára, és ezt Vilnius vezetői maximálisan szeretnék kihasználni. Hozzátette, nemcsak Észtország esetében – ahol nemrég az ottani adóhatósággal írtak alá partneri egyezményt –, hanem valamennyi balti állam részéről látnak hajlandóságot a jövőbeni együttműködésre.
Két héttel ezelőtt a londoni legfelsőbb bíróság hozott döntést arról, hogy az Uber alkalmazása nem minősül taxiórának. Ez azt jelenti, hogy az amerikai cég sofőrjeinek nem kell megfelelniük a hagyományos taxikat sújtó szabályozásoknak. Korábban London polgármestere úgy nyilatkozott, a változás elkerülhetetlen, a legjobb, amit az ember tehet, hogy megtanul élni vele. Ezekkel a változásokkal mintha elkezdődött volna az Uber térnyerése Európában, legalábbis az utóbbi egy évhez képest. Korábban ugyanis betiltották többek között Párizsban és Hollandiában is, és hazánk harminc év után módosította a taxirendeletet az Uber adót nem fizető sofőrei miatt. Adószakértők szerint nem véletlen, hogy a balti államokban egyszerűbb az Uber dolga, hiszen ott jóval befogadóbb az adókörnyezet. A The Economist című angol gazdasági lap szerint Észtországban például valódi egykulcsos adó van, a bevallás egy óra alatt elkészíthető, a visszatérítést 48 órán belül átutalják.
Magyarországon augusztus óta taxirendeletben kötötték szigorú szabályokhoz az Uber és a taxis vállalatok működését. Ez többek között arról szól, hogy utast személygépkocsival üzletszerűen csak személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás vihet. Az Uber közölte lapunkkal, Magyarországon továbbra is tárgyalnak egyes kormánytagokkal és a hatóságokkal, és olyan együttműködést szorgalmaznak, amely adóbevételeket generál. Arról azonban, hogy pontosan kivel és milyen hatóságokkal egyeztetnek, nem nyilatkoztak.
– Elképzelhetetlennek tartom, hogy a kormány megengedőbb lenne nyári döntése után. Ha 30 év után változtattak a feltételeken, akkor furcsa lenne, ha tovább tárgyalnának – mondta lapunknak a Országos Taxis Szövetség elnöke. Metál Zoltán hozzátette, a taxistársaságok innovációban nem maradnak le az Ubertől, hiszen egyre többen rendelkeznek saját okostelefonos alkalmazással. Nincs abban semmi rossz, ha tanulnak egymástól a cégek, akár az Ubertől is. A fuvarmegosztóra utalva kiemelte, nem mindegy, hogy a vállalkozások 99 százaléka szabályosan működik, ám a maradék egy százalék nem törődik a törvényekkel.