A Baltikumban hasít az Uber

Litvániában is támogatja a kormány az online fuvarmegosztót.

Horváth Attila
2015. 10. 30. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szándéknyilatkozatot írt alá Vilnius önkormányzata és az Uber néhány nappal ezelőtt, amelynek célja egy közös fuvarmegosztó szolgáltatás bevezetése. A cég közölte lapunkkal, hogy a litván városvezetés országos szinten is népszerűsíteni és támogatni fogja a megfelelő szabályozást. Mark MacGann, az Uber regionális közkapcsolati igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a közösségi megosztáson alapuló gazdaság vállalatai komoly előnyöket teremtenek a városlakók számára, és ezt Vilnius vezetői maximálisan szeretnék kihasználni. Hozzátette, nemcsak Észtország esetében – ahol nemrég az ottani adóhatósággal írtak alá partneri egyezményt –, hanem valamennyi balti állam részéről látnak hajlandóságot a jövőbeni együttműködésre.

Két héttel ezelőtt a londoni legfelsőbb bíróság hozott döntést arról, hogy az Uber alkalmazása nem minősül taxiórának. Ez azt jelenti, hogy az amerikai cég sofőrjeinek nem kell megfelelniük a hagyományos taxikat sújtó szabályozásoknak. Korábban London polgármestere úgy nyilatkozott, a változás elkerülhetetlen, a legjobb, amit az ember tehet, hogy megtanul élni vele. Ezekkel a változásokkal mintha elkezdődött volna az Uber térnyerése Európában, legalábbis az utóbbi egy évhez képest. Korábban ugyanis betiltották többek között Párizsban és Hollandiában is, és hazánk harminc év után módosította a taxirendeletet az Uber adót nem fizető sofőrei miatt. Adószakértők szerint nem véletlen, hogy a balti államokban egyszerűbb az Uber dolga, hiszen ott jóval befogadóbb az adókörnyezet. A The Economist című angol gazdasági lap szerint Észtországban például valódi egykulcsos adó van, a bevallás egy óra alatt elkészíthető, a visszatérítést 48 órán belül átutalják.

Magyarországon augusztus óta taxirendeletben kötötték szigorú szabályokhoz az Uber és a taxis vállalatok működését. Ez többek között arról szól, hogy utast személygépkocsival üzletszerűen csak személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás vihet. Az Uber közölte lapunkkal, Magyarországon továbbra is tárgyalnak egyes kormánytagokkal és a hatóságokkal, és olyan együttműködést szorgalmaznak, amely adóbevételeket generál. Arról azonban, hogy pontosan kivel és milyen hatóságokkal egyeztetnek, nem nyilatkoztak.

– Elképzelhetetlennek tartom, hogy a kormány megengedőbb lenne nyári döntése után. Ha 30 év után változtattak a feltételeken, akkor furcsa lenne, ha tovább tárgyalnának – mondta lapunknak a Országos Taxis Szövetség elnöke. Metál Zoltán hozzátette, a taxistársaságok innovációban nem maradnak le az Ubertől, hiszen egyre többen rendelkeznek saját okostelefonos alkalmazással. Nincs abban semmi rossz, ha tanulnak egymástól a cégek, akár az Ubertől is. A fuvarmegosztóra utalva kiemelte, nem mindegy, hogy a vállalkozások 99 százaléka szabályosan működik, ám a maradék egy százalék nem törődik a törvényekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.