Idén elkészülhet a szőlészet-borászat stratégiája

Csaknem tíz százalékkal nőtt az export az első fél évben.

Tóth László Levente
2015. 10. 27. 5:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén jóval több bort adtak el külföldön a magyar borászok, mint tavaly. Az első fél évben 349 ezer hektoliter bort exportáltak, 5,2 százalékkal többet, mint tavaly januártól júniusig. A Földművelésügyi Minisztérium (FM) szerint ez értékben 40 millió eurót – azaz mintegy 12 milliárd forintot – tett ki, ami 9,2 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az értékesítés literenkénti átlagára a fenti időszakban 3,8 százalékkal, 1,11 euróról 1,15 euróra nőtt. A legnagyobb exportpiac Németország és Csehország mellett az Egyesült Királyság, Szlovákia és Lengyelország volt ebben az időszakban. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) adatai alapján a múlt évben a borkivitel 90 százaléka irányult az európai uniós országokba. Európán kívül a legtöbb magyar bort Kínában vették, ahová a kivitel mennyisége éves szinten 10 százalékkal, mintegy 100 ezer literrel nőtt. Tavaly különben a palackos borok exportja csaknem 50 százalékkal nőtt, miközben a hordós kiszerelésé csökkent.

A külföldi piacok nagyon fontosak – az Egyesült Királyságba, Németországba, Lengyelországba és a skandináv piacokra jelentősen lehetne is növelni a kivitelt – ám a magyar bor legfontosabb piaca Magyarország – mondta lapunknak Gál Péter, az FM eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára. Hangsúlyozta ugyanakkor: fontos, hogy olyan borokra helyezzük a hangsúlyt, amelyek termelésében versenyelőnyünk van, és nem csak a magyar piacon. Ehhez „kelendő termék” szükséges, az ágazat jövedelmezősége ugyanis a piactól függ – magyarázta a helyettes államtitkár. Felidézte, hogy míg a borok nemzetközi átlagára 2,62 euró volt 2013-ban, a hazai borok exportátlagára 1 euró körül alakult. Fontos cél tehát az ágazat hatékonyságának javítása is, azaz hogy a borászatok egységnyi erőforrás befektetésével nagyobb értéket állítsanak elő, s ezt a piacon is sikerüljön érvényesíteni. Ezért sokat kell tenni – mondta. Úgy véli, érdemes előtérbe állítani az illatos fajtákat, a kékfrankost és a nagy fehérborokat – a hárslevelűt, az olaszrizlinget és a furmintot –, nem beszélve persze a rozékról és a kékfrankosalapú házasításokról (például a bikavérről).

A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy az ágazatnak új irányt szab majd a szőlészet-borászatnak a remények szerint idén elkészülő stratégiája. Ennek megvalósulását pedig a borászati beruházásokra a következő öt évben rendelkezésre álló 20 milliárd forint is segíti. A stratégia biztos alapokon áll majd, mivel a HNT készíti az FM együttműködésével – hangsúlyozta. A borászatok hatékony működésén túl a cél még a magas szintű szakigazgatás és a jól működő közösségi bormarketing is. Az ágazat adminisztrációs terheinek csökkentése ugyanakkor nem kevesebb adat szolgáltatását jelenti majd, hanem az adatok hatékonyabb elrendezését, illetve az adatszolgáltatás jobb megszervezését – fejtette ki Gál Péter. Ennek érdekében történtek is már lépések, például 2016 áprilisától a származási bizonyítványokat elektronikusan is lehet majd igényelni és átvenni. Legkorábban jövő év augusztusában van realitása annak, hogy a kisüzemi bortermelőkre vonatkozó európai uniós szabály alkalmazásával a borászatok 90-95 százaléka kikerüljön a jövedéki körből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.