Nagyra törő szlovén vasúti tervek

Koper jó évet zár idén is. PPP-finanszírozásban modernizálnák a vonatközlekedést.

Kuthi Áron
2015. 10. 26. 19:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendkívül jó autópálya-hálózat miatt jelenleg kocsival sokkal könnyebb mozogni Szlovéniában – mondta lapunknak Milan Jelenc, a Szlovén Államvasutak igazgatótanácsának elnöke, aki az ország domborzati viszonyaival indokolta, miért nem tudott a vasút az utóbbi időben olyan dinamikusan fejlődni, mint a közúthálózat. A kétmilliós Szlovéniában több mint egymillió személygépkocsit tartanak nyilván, és ez eleve lehetetlenné teszi, hogy a vonat népszerű közlekedési formává válhasson. A vasúti cég éppen ezért inkább a teherszállításra összpontosít stratégiai terveiben. A Szlovén Államvasutak cégcsoportnak az utóbbi években sikerült ledolgoznia a sok éve görgetett adósságokat, és a tavalyi évet már 15 millió eurós nettó profittal zárta. Az európai állami vasúti szektorban kicsinek számító cégnél korábban tízezer főt foglalkoztattak, ám a racionalizálás után mára nyolcezer munkavállaló maradt.

Az elnök jelentős, jelenleg is zajló beruházásokról számolt be: többek között ilyen a magyar teherszállítás számára is elsődleges fontosságú Őrihodos–Pragersko közötti felújítás és villamosítás. A közel félmilliárd eurós, felerészt európai uniós fejlesztésnek köszönhetően a vonalszakasz óránként 160 kilométeres sebességet tesz majd lehetővé 2016-ban. Folyik a koperi teherkikötőt kiszolgáló 27 kilométeres Divaca–Koper-szakasz modernizálása is 110 millió euró felhasználásával. Erre épülne az évtized végéig az az 1,3 milliárd eurós beruházás, amelyet a szlovén kormány PPP-konstrukcióban (a köz- és a magánszféra együttműködésével) képzelt el, és amellyel kétvágányúvá válna az adott szakasz, jelentősen növelve az áteresztőképességet. – A munkálatok miatt nyáron több hétvégére is vágányzárat kellett hirdetni, és az élet gyakorlatilag rögtön leállt Koperben – érzékeltette a szakember a kikötő érzékeny logisztikai helyzetét. A teljes szlovén vasúti teherszállítás közel 60 százaléka erre a szakaszra terhelődik, az itt bonyolított áruszállítás 90 százaléka nemzetközi. – Ha elkészül a jelenlegi pálya modernizálása, illetve működik majd a második sínpár is, a mostani napi 85 szerelvény helyett akár 220 is közlekedhet majd – vázolta a szakember.

A PPP-terv azonban késésben van, az eredeti elképzelések szerint a híd- és alagútépítést is tartalmazó munkálatok már 2016-ban megkezdődtek volna, a szlovén kormány azonban a nyáron még csak ott tartott, hogy a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD) egyeztetett arról, milyen finanszírozási modell volna számára a legmegfelelőbb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.