Többé nem kell olyan sör, üdítő, chips vagy éppen csokoládé hirdetése miatt bosszankodnunk a sportközvetítések során, amely hazánkban nem is kapható, azaz feleslegesen vonja el a figyelmünket a pályán történtektől. Az irreleváns reklámoktól a Viz Eclipse elnevezésű technológia „szabadítja” meg a nézőket: az adott régió fogyasztási szokásainak megfelelően az új eszköz virtuálisan cseréli le a pálya szélén lévő hirdetőtáblákon lévő tartalmakat, hogy onnan az adott térségben keresett termékek, szolgáltatások köszönjenek vissza. A Sportsmarketing Hungary szerint mindez nem igényel helyszíni beavatkozást, hanem a kameramozgás képalapú követésén működik. A speciális tartalmat a televíziós adatfolyamba építik bele valós időben, anélkül hogy megzavarnák az élő közvetítést. A táblák felülete előtt mozgó játékosok sem jelentenek problémát, a látvány teljesen valósághű. A technológia statikus és mozgó képeket használó LED-táblák esetén is működik. A szolgáltatás értékesítésére exkluzív megállapodást kötött az Infront sportmédia-ügynökség, amely a tesztidőszak után a 2016–17-es szezontól lépne piacra az újdonsággal, először csak a labdarúgásban, de fokozatosan nyitnának a további sportágak felé is.
– Ez a fajta kivitelezés újdonság, de az elmúlt években többféle technikával próbálkoztak már a hirdetési iparágban, hogy egy globális nagyvállalat is célzottan juttathassa el üzeneteit a helyi piacokra – mondta a Magyar Nemzetnek Szabados Gábor sportközgazdász. Példaként felhozta, hogy a tavalyi brazíliai labdarúgó-világbajnokságon az AB InBev söripari konszern annak megfelelően váltogatta a hirdetőtábláit, hogy a részt vevő országokban éppen melyik márkájával van jelen. Korábban pedig az volt a jellemző, hogy egy nemzetközi kupameccsen a szemközti kameraállásból közvetített a vendégcsapat televíziós stábja, így ők is elhelyezhették a túloldalon a maguk hirdetéseit: a görög tévénézők értelemszerűen nem ugyanazokra a termékekre fogékonyak, mint például a britek. A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a közvetítéseknél a kapuk mögött már ma is vannak olyan reklámtáblák, amelyek valójában nincsenek: a visszajátszáskor látjuk, hogy hiányoznak, hiszen csak a főkamera képébe vannak beépítve. A virtuális tartalomcserés megoldásról elmondta: a hirdetés előállítása így 2-3 százalékkal többe kerülhet, ugyanakkor 8-10 százalékkal nagyobb bevételt hozhat. Ez látszólag nem ugrásszerű növekedés, de egy Coca-Cola vagy McDonald’s kaliberű üzleti partner esetében több millió dolláros különbséget jelent.
A sportközgazdász szerint a Viz Eclipse újítása első hullámban a Nemzetközi (FIFA) és az Európai Labdarúgó-szövetséget (UEFA) érintheti a világ- és Európa-bajnokság, illetve a Bajnokok Ligája sportesemények révén. Szabados úgy látja, mivel ezeknek a küzdelemsorozatoknak központilag értékesítik a közvetítési jogait, végső soron a szövetségek több pénzt tudnak visszaosztani a részt vevő országoknak, illetve kluboknak. Pedig eddig sem voltak szűkmarkúak: a FIFA például a 2014-es világbajnokságon rekordösszegű pénzdíjat, összesen 423,28 millió eurót (mintegy 130 milliárd forint) osztott szét a 32 csapat között. A Brazíliában világbajnok Németország 25,72 millió eurót vihetett haza, míg a döntő vesztese, Argentína 18,37 millióval vigasztalódhatott.