Személyre szabott reklám a tévénézőknek

Elérkezett a hirdetőtáblák forradalma a sportban, de a célzottabb üzenet többe is kerül.

Gyöngyösi Balázs
2015. 10. 26. 5:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többé nem kell olyan sör, üdítő, chips vagy éppen csokoládé hirdetése miatt bosszankodnunk a sportközvetítések során, amely hazánkban nem is kapható, azaz feleslegesen vonja el a figyelmünket a pályán történtektől. Az irreleváns reklámoktól a Viz Eclipse elnevezésű technológia „szabadítja” meg a nézőket: az adott régió fogyasztási szokásainak megfelelően az új eszköz virtuálisan cseréli le a pálya szélén lévő hirdetőtáblákon lévő tartalmakat, hogy onnan az adott térségben keresett termékek, szolgáltatások köszönjenek vissza. A Sportsmarketing Hungary szerint mindez nem igényel helyszíni beavatkozást, hanem a kameramozgás képalapú követésén működik. A speciális tartalmat a televíziós adatfolyamba építik bele valós időben, anélkül hogy megzavarnák az élő közvetítést. A táblák felülete előtt mozgó játékosok sem jelentenek problémát, a látvány teljesen valósághű. A technológia statikus és mozgó képeket használó LED-táblák esetén is működik. A szolgáltatás értékesítésére exkluzív megállapodást kötött az Infront sportmédia-ügynökség, amely a tesztidőszak után a 2016–17-es szezontól lépne piacra az újdonsággal, először csak a labdarúgásban, de fokozatosan nyitnának a további sportágak felé is.

– Ez a fajta kivitelezés újdonság, de az elmúlt években többféle technikával próbálkoztak már a hirdetési iparágban, hogy egy globális nagyvállalat is célzottan juttathassa el üzeneteit a helyi piacokra – mondta a Magyar Nemzetnek Szabados Gábor sportközgazdász. Példaként felhozta, hogy a tavalyi brazíliai labdarúgó-világbajnokságon az AB InBev söripari konszern annak megfelelően váltogatta a hirdetőtábláit, hogy a részt vevő országokban éppen melyik márkájával van jelen. Korábban pedig az volt a jellemző, hogy egy nemzetközi kupameccsen a szemközti kameraállásból közvetített a vendégcsapat televíziós stábja, így ők is elhelyezhették a túloldalon a maguk hirdetéseit: a görög tévénézők értelemszerűen nem ugyanazokra a termékekre fogékonyak, mint például a britek. A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a közvetítéseknél a kapuk mögött már ma is vannak olyan reklámtáblák, amelyek valójában nincsenek: a visszajátszáskor látjuk, hogy hiányoznak, hiszen csak a főkamera képébe vannak beépítve. A virtuális tartalomcserés megoldásról elmondta: a hirdetés előállítása így 2-3 százalékkal többe kerülhet, ugyanakkor 8-10 százalékkal nagyobb bevételt hozhat. Ez látszólag nem ugrásszerű növekedés, de egy Coca-Cola vagy McDonald’s kaliberű üzleti partner esetében több millió dolláros különbséget jelent.

A sportközgazdász szerint a Viz Eclipse újítása első hullámban a Nemzetközi (FIFA) és az Európai Labdarúgó-szövetséget (UEFA) érintheti a világ- és Európa-bajnokság, illetve a Bajnokok Ligája sportesemények révén. Szabados úgy látja, mivel ezeknek a küzdelemsorozatoknak központilag értékesítik a közvetítési jogait, végső soron a szövetségek több pénzt tudnak visszaosztani a részt vevő országoknak, illetve kluboknak. Pedig eddig sem voltak szűkmarkúak: a FIFA például a 2014-es világbajnokságon rekordösszegű pénzdíjat, összesen 423,28 millió eurót (mintegy 130 milliárd forint) osztott szét a 32 csapat között. A Brazíliában világbajnok Németország 25,72 millió eurót vihetett haza, míg a döntő vesztese, Argentína 18,37 millióval vigasztalódhatott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.