Újabb csapás a szemétszállítókra

Adó- és díjcsökkentéseket kérnek a csőd szélén álló hulladékkezelő vállalatok, mégis növelik a terheiket.

Illés József
2015. 10. 27. 8:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végképp ellehetetlenítené a szemétszállító cégek működését a kormányzat, mert azt tervezi, januártól ismét megemelné a hulladéklerakási díjakat. Az országban tevékenykedő, jobbára önkormányzati kézben lévő hulladékkezelő vállalkozások zöme ugyanis az eddigi rezsicsökkentések miatt már a mostani díjakat sem képes befizetni – nyilatkozta lapunknak Gémesi György, Gödöllő polgármestere, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke.

A kabinet legutóbb januárban növelte a lerakási tarifákat a korábbi tonnánkénti 3000 forintról 6000 forintra a még 2012-ben a parlament által megtárgyalt, úgynevezett hulladéktörvény alapján. A rendelkezés eredetileg azt írta volna elő, hogy 2013-tól a lerakási díj 3000 forint, 2014-ben már 6000 forint, 2015-ben 9000 forint, 2016-tól pedig 12 ezer forint legyen tonnánként. Ez az előírás azonban eredeti formájában betarthatatlannak bizonyult. Így jelenleg tonnánként 6000 forint a tarifa, ami a jövő év elejétől növekedne 9000 forintra.

Számos hulladékkezelő cég szinte azonnal csődbe megy abban az esetben, ha kormányzat nem változtat a szándékán, és az év végén végrehajtja a díjnövelést. A legtöbb ilyen vállalkozás ugyanis már most is fuldoklik az adósságban, függetlenül attól, hogy melyik országrészben működik – mondta Gémesi György. A polgármester szerint a kormánynak szemmel láthatóan nem áll szándékában segítséget nyújtani a szemétszállítási díjak befagyasztásával megbénított szemétszállító vállalatoknak, s ez előbb-utóbb az ellátásbiztonság rovására megy – jegyezte meg a településvezető.

A kormányzat már 2013-ban szembesült azzal, hogy a rezsicsökkentés következtében, illetve a lerakási díj emelése és az egyéb költségek növekedése miatt a hulladékkezelő cégek sorra működésképtelenné válnak. Ezért a katasztrófavédelmet bízta meg azzal, hogy a bedőlt cégek helyére új szemétszállító vállalkozásokat jelöljön ki. Manapság – úgy tudjuk – több mint 130 településen végzi kijelölt cég a feladatot, ám 50 esetben már a kényszerkijelölt társaság helyett is újat kellett találnia a hatóságnak. Egyes becslések szerint az országban ötmillió embert látnak el olyan, többnyire önkormányzati kézben lévő hulladékkezelő vállalkozások, amelyek a csőd felé tartanak.

Hajszál híján menekült meg a csődtől szeptemberben a Gémesi György által felügyelt, 106 Pest és Nógrád megyei települést ellátó Zöld Híd Régió Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. is. A két megyében 285 ezer lakost kiszolgáló társaságnak csak azért nem kellett leállítania a hulladékszállítást, mert részletfizetési kedvezményt kapott a mintegy 60 millió forintot kitevő általánosforgalmiadó-tartozásának megfizetésre a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól. A Zöld Híd hat részletben fizetheti be az adóhatóságnak a tartozását, s ennek eredményeként lehetősége nyílt a vállalatnak a túlélésre. Így valameddig még működőképes marad.

Az alapprobléma azonban továbbra is megmarad: a rezsicsökkentéssel visszavágott bevételek és a kivetett új közterhek, vagyis a lerakói járulék mellett kirótt, úgynevezett felügyeleti díj, az útdíj, a tranzakciós adó által megnövekedett költségek miatt a cég bevételei csak napi szinten fedezik kiadásait, és nem biztosítanak lehetőséget arra, hogy megfelelő tartalékokat képezzen a társaság. Emiatt a vállalkozás már középtávon sem életképes. Gémesi György számításai szerint a cég várhatóan csak a jövő tavaszig marad talpon, ha nem történik valamilyen válságkezelő lépés a kabinet részéről.

Emlékezetes: a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke már többször felvetette, hogy a hulladék elszállítását végző társaságok esetében is az lehetne az egyik előremutató intézkedés, ha a tevékenység általános forgalmi adóját – mint korábban a távhőszolgáltatásét – a jelenlegi 27 százalékról 5 százalékra csökkentené a kormány. A „felszabaduló” 22 százalék pedig a szemétszállító vállalatoknál maradna és biztosítaná azok működőképességét. A javaslatát azonban figyelemre sem méltatta a kormányzat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.