Újabb csapás a szemétszállítókra

Adó- és díjcsökkentéseket kérnek a csőd szélén álló hulladékkezelő vállalatok, mégis növelik a terheiket.

Illés József
2015. 10. 27. 8:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végképp ellehetetlenítené a szemétszállító cégek működését a kormányzat, mert azt tervezi, januártól ismét megemelné a hulladéklerakási díjakat. Az országban tevékenykedő, jobbára önkormányzati kézben lévő hulladékkezelő vállalkozások zöme ugyanis az eddigi rezsicsökkentések miatt már a mostani díjakat sem képes befizetni – nyilatkozta lapunknak Gémesi György, Gödöllő polgármestere, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke.

A kabinet legutóbb januárban növelte a lerakási tarifákat a korábbi tonnánkénti 3000 forintról 6000 forintra a még 2012-ben a parlament által megtárgyalt, úgynevezett hulladéktörvény alapján. A rendelkezés eredetileg azt írta volna elő, hogy 2013-tól a lerakási díj 3000 forint, 2014-ben már 6000 forint, 2015-ben 9000 forint, 2016-tól pedig 12 ezer forint legyen tonnánként. Ez az előírás azonban eredeti formájában betarthatatlannak bizonyult. Így jelenleg tonnánként 6000 forint a tarifa, ami a jövő év elejétől növekedne 9000 forintra.

Számos hulladékkezelő cég szinte azonnal csődbe megy abban az esetben, ha kormányzat nem változtat a szándékán, és az év végén végrehajtja a díjnövelést. A legtöbb ilyen vállalkozás ugyanis már most is fuldoklik az adósságban, függetlenül attól, hogy melyik országrészben működik – mondta Gémesi György. A polgármester szerint a kormánynak szemmel láthatóan nem áll szándékában segítséget nyújtani a szemétszállítási díjak befagyasztásával megbénított szemétszállító vállalatoknak, s ez előbb-utóbb az ellátásbiztonság rovására megy – jegyezte meg a településvezető.

A kormányzat már 2013-ban szembesült azzal, hogy a rezsicsökkentés következtében, illetve a lerakási díj emelése és az egyéb költségek növekedése miatt a hulladékkezelő cégek sorra működésképtelenné válnak. Ezért a katasztrófavédelmet bízta meg azzal, hogy a bedőlt cégek helyére új szemétszállító vállalkozásokat jelöljön ki. Manapság – úgy tudjuk – több mint 130 településen végzi kijelölt cég a feladatot, ám 50 esetben már a kényszerkijelölt társaság helyett is újat kellett találnia a hatóságnak. Egyes becslések szerint az országban ötmillió embert látnak el olyan, többnyire önkormányzati kézben lévő hulladékkezelő vállalkozások, amelyek a csőd felé tartanak.

Hajszál híján menekült meg a csődtől szeptemberben a Gémesi György által felügyelt, 106 Pest és Nógrád megyei települést ellátó Zöld Híd Régió Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. is. A két megyében 285 ezer lakost kiszolgáló társaságnak csak azért nem kellett leállítania a hulladékszállítást, mert részletfizetési kedvezményt kapott a mintegy 60 millió forintot kitevő általánosforgalmiadó-tartozásának megfizetésre a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól. A Zöld Híd hat részletben fizetheti be az adóhatóságnak a tartozását, s ennek eredményeként lehetősége nyílt a vállalatnak a túlélésre. Így valameddig még működőképes marad.

Az alapprobléma azonban továbbra is megmarad: a rezsicsökkentéssel visszavágott bevételek és a kivetett új közterhek, vagyis a lerakói járulék mellett kirótt, úgynevezett felügyeleti díj, az útdíj, a tranzakciós adó által megnövekedett költségek miatt a cég bevételei csak napi szinten fedezik kiadásait, és nem biztosítanak lehetőséget arra, hogy megfelelő tartalékokat képezzen a társaság. Emiatt a vállalkozás már középtávon sem életképes. Gémesi György számításai szerint a cég várhatóan csak a jövő tavaszig marad talpon, ha nem történik valamilyen válságkezelő lépés a kabinet részéről.

Emlékezetes: a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke már többször felvetette, hogy a hulladék elszállítását végző társaságok esetében is az lehetne az egyik előremutató intézkedés, ha a tevékenység általános forgalmi adóját – mint korábban a távhőszolgáltatásét – a jelenlegi 27 százalékról 5 százalékra csökkentené a kormány. A „felszabaduló” 22 százalék pedig a szemétszállító vállalatoknál maradna és biztosítaná azok működőképességét. A javaslatát azonban figyelemre sem méltatta a kormányzat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.