A magyar az 53. legértékesebb márkanév a világon

Ukrajna a legnagyobb vesztes, Irán viszont feltör. Régiónkban Románia is előz minket.

Gabay Balázs
2015. 11. 02. 19:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adatokat egyebek között a Világgazdasági Fórumtól, a CIA-től, a Turizmus Világszervezettől és az fDi Intelligence befektetési tanácsadó cégtől szerezték be.

Az, hogy egy nemzet milyen márkaértéket képvisel, számos összetevőből épül fel. A tanulmány vizsgálta egyebek között, hogy egy országba milyen cégek mekkora pénzt fektettek be 2015-ben. Mérték a turizmus erejét, a szolgáltatások színvonalát, illetve hogy az adott helyen milyen terméket dobnak piacra, mekkora mennyiségben. Ezenfelül mérlegre tették a kormányzati teljesítményt és a társadalom aktuális állapotát is, melybe olyan pillérek tartoznak bele, mint a korrupciós index, az adózási hajlandóság, a kutatás-fejlesztés, az életszínvonal, a tehetséggondozás vagy éppen a technológiai fejlettség. A tanulmány az adott részterületek jövőbeli lehetőségeit is taglalja, ezt is beszámítják a 0-tól 100-ig terjedő pontrendszerbe, mely alapján kijön az országsorrend. Az államok márkaértékét dollárban összesítették, és a hitelminősítők jelöléseihez hasonlóan „AAA+”-tól „D”-ig rangsorolták. Az egyes országok számszerűsített értéke nem befolyásolja kizárólagosan, hogy hányadik helyen végzett a listán.

Mivel a vizsgált szegmensek jó része objektíven nem mérhető, így a kutatás sem ad tökéletes képet az egyes országokról, azok márkaértékéről.

Nem meglepő módon a lista élén az Egyesült Államok (19 703 milliárd dollár) található, mely megőrizte vezető pozícióját tavaly óta. Köszönheti ezt elsősorban gazdasági erejének és oktatási rendszerének, és miután a kínai gazdasági csoda lassan véget ér, úgy tűnik, nem fenyegetik első helyét. Kína (6314 milliárd dollár) alig érzékelhető visszaesést követően második, Németország (4166 milliárd dollár) pedig a harmadik. Az első tízben a legnagyobb fejlődést India mutatta be, a legkomolyabb esést pedig Ausztrália produkálta, mely épphogy befér a top 10-be.

 

Ez annak is betudható, hogy Brazília az idén kipottyant onnan. Az ország a tanulmány szerint 2011 óta képtelen 2 százaléknál nagyobb GDP-növekedést felmutatni, az idei év első felében pedig mintegy félmillió ember vesztette el a munkáját. A Petrobras állami olajcég körüli korrupciós botrány nyomán korábban nem látott mélységbe zuhant Dilma Rousseff elnök népszerűségi indexe, pedig nem lehet biztosan tudni, hogy ő is érintett-e. Sokan a riói olimpiától remélik az ország márkaértékének emelkedését, de a tavalyi focivébé hasonló reményei hiábavalónak bizonyultak. Brazília mintegy 250 milliárd dolláros márkaértékesést könyvelt el az idén.

Hazánk tavaly óta egy helyet rontva az 53. pozíciót foglalja el. 94 milliárd dolláros összértékünk 15 százalékos javulás 2014-hez képest (82 milliárd dollár). Értékünk stabilitása nem változott, maradt az „A”. Szomszédaink közül csupán Ausztria és Románia előz bennünket: előbbi pár helyet rontva a 25., utóbbi a 48. Az ukránok óriásit estek, míg a szlovákok (60.) és szlovének (62.) nem sokkal mögöttünk tanyáznak. A horvátok (76.) és a szerbek (78.) jócskán lemaradva a lista vége felé szerénykednek.

A közel-keleti országok közül Libanon és Jordánia renoméját megtépázta a szíriai háború és a hozzájuk áramló több százezer menekült helyzete, így csak a százas lista második felében helyezkednek el. Törökország ugyan megőrizte 19. helyét a rangsorban, de csaknem 100 milliárd dolláros értékcsökkenést mértek nála. Ez egyrészt a szíriai határ menti harcoknak köszönhető, másrészt a Kurd Munkáspárt elleni támadásoknak.

Ezzel azonban a törökök meg sem közelítik a legkomolyabb zuhanást produkáló Ukrajnát és Oroszországot. A „feketelista” top 3 első helyezettje nyilvánvalóan a kelet-ukrajnai polgárháborúnak tudhatja be szereplését. Ukrajna márkaértéke majdnem felére, 80-ról 44 milliárd dollárra esett, az oroszok mintegy 350 milliárdos csökkenést jegyezhetnek fel.

A legfeltörekvőbb országok a kutatás alapján afrikaiak (Zambia, Kenya, Tanzánia és Kamerun), az éllovas viszont Irán. A felbecsülhetetlen értékű műemlékeire ügyelő, a világmárkákat egyre nagyobb számban forgalmazó ország csaknem 60 milliárd dollárral növelte korábbi 100 milliárdos értékét. Az előretörésben persze komoly szerepet játszott, hogy a nukleáris program ügyében Teherán megegyezett a Nyugattal.

A legstabilabb országmárka a felmérés szerint Szingapúr, mely Svájcot és az Egyesült Arab Emírségeket előzi meg a dobogón. A top 10-ben négy európai ország található még: Norvégia, Luxemburg, Hollandia és Finnország.

A teljes listát és a tanulmányt ide kattintva olvashatja el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.