Megállapodtak a kínai vasútvonalról

Szijjártó szerint Magyarországhoz köthető a Kína és a régió közötti együttműködés első konkrét sikere.

MTI
2015. 11. 24. 15:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dél-kínai Szucsouban a Kína-16+1 csúcstalálkozó margóján Orbán Viktor magyar, Li Ko-csiang kínai és Aleksandar Vucic szerb kormányfő jelenlétében szentesítették a dokumentumot.

„Megállapodtunk abban, hogy a beruházást 85 százalékban kínai hitelből fogjuk megvalósítani, vagyis tizenöt százalék lesz a magyar önrész” – mondta Szijjártó Péter az MTI tudósítójának az aláírási ceremónia után. „Arról is egyezség született közöttünk, hogy a kínai fél olyan hitelfeltételeket fog kínálni számunkra, amelyek nyomán ez a beruházás nemzetgazdaságilag minél előbb megtérülhet, vagyis a lehető legkedvezőbb kínai hitelfeltételekre törekszünk. A tárgyalások jól haladnak” – fogalmazott.

Arra a kérdésre, hogy erre milyen garanciák vannak, a tárcavezető közölte: a szerződés szövegéből egyértelműen következik, hogy a kínai partnereknek a piacon elérhetőnél kedvezőbb kamatfeltételeket kell kínálniuk.

„Egyetértés van arról, hogy a kölcsön húszéves időtartamra szól ötéves türelmi időszakkal. Egyedül a hitelkamat az, amiről még tárgyalunk” – jegyezte meg Szijjártó Péter. Hozzátette, hogy konkrét határidőt ugyan nem szabtak maguknak a megegyezésre, de – mint fogalmazott – egy ésszerű időszakon belül ennek meg kell történnie, mivel a jövő év végéig a tervek szerint két éven át tartó nagyberuházás kivitelezését el kell kezdeni.

Arra a kérdésre, hogy várhatóan milyen lesz a magyar vállalatok részvétele a kivitelezésben, a miniszter azt válaszolta: ennek eldöntése is még hátravan, de egyértelmű, hogy „a magyar vállalati részarány és a hitelkamat szoros összefüggésben vannak”.

„Minél magasabb lesz ugyanis a magyar vállalati részvétel, annál magasabb hitelkamatot tudunk kigazdálkodni, és ugyanez igaz fordítva is, vagyis egy alacsonyabb részesedésnél, kisebb kamatot bír el a beruházás” – állapította meg.

A miniszter arról is beszámolt, hogy a szerződés értelmében kijelöltek egy magyar–kínai vegyesvállalatot a beruházás lebonyolítására, ebben magyar részről a MÁV lesz az eljáró fél.

Szijjártó Péter a keddi aláírással kapcsolatban megerősítette, „e beruházással Magyarország kihasználja a földrajzi elhelyezkedéséből származó előnyét, megvalósulásával fontos szerepünk lesz abban, hogy a görög kikötőből rajtunk juthat el a kínai áru a leggyorsabban Nyugat-Európába”.

Megerősítette, egy 166 kilométeres vonal teljes felújításáról van szó úgy, hogy egy második sínpárt is építenek. A beruházás várhatóan 472 milliárd forintba fog kerülni. A személyvonatok 160 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a vonalon, miközben 740 méter hosszú tehervonatok közlekedhetnek rajta. Szijjártó Péter hangsúlyozta: a projekt maga azért is egyedülálló, mert Kína, egy EU-tagország és egy nem EU-tag együttesen vesznek részt benne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.