Megállapodtak a kínai vasútvonalról

Szijjártó szerint Magyarországhoz köthető a Kína és a régió közötti együttműködés első konkrét sikere.

MTI
2015. 11. 24. 15:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dél-kínai Szucsouban a Kína-16+1 csúcstalálkozó margóján Orbán Viktor magyar, Li Ko-csiang kínai és Aleksandar Vucic szerb kormányfő jelenlétében szentesítették a dokumentumot.

„Megállapodtunk abban, hogy a beruházást 85 százalékban kínai hitelből fogjuk megvalósítani, vagyis tizenöt százalék lesz a magyar önrész” – mondta Szijjártó Péter az MTI tudósítójának az aláírási ceremónia után. „Arról is egyezség született közöttünk, hogy a kínai fél olyan hitelfeltételeket fog kínálni számunkra, amelyek nyomán ez a beruházás nemzetgazdaságilag minél előbb megtérülhet, vagyis a lehető legkedvezőbb kínai hitelfeltételekre törekszünk. A tárgyalások jól haladnak” – fogalmazott.

Arra a kérdésre, hogy erre milyen garanciák vannak, a tárcavezető közölte: a szerződés szövegéből egyértelműen következik, hogy a kínai partnereknek a piacon elérhetőnél kedvezőbb kamatfeltételeket kell kínálniuk.

„Egyetértés van arról, hogy a kölcsön húszéves időtartamra szól ötéves türelmi időszakkal. Egyedül a hitelkamat az, amiről még tárgyalunk” – jegyezte meg Szijjártó Péter. Hozzátette, hogy konkrét határidőt ugyan nem szabtak maguknak a megegyezésre, de – mint fogalmazott – egy ésszerű időszakon belül ennek meg kell történnie, mivel a jövő év végéig a tervek szerint két éven át tartó nagyberuházás kivitelezését el kell kezdeni.

Arra a kérdésre, hogy várhatóan milyen lesz a magyar vállalatok részvétele a kivitelezésben, a miniszter azt válaszolta: ennek eldöntése is még hátravan, de egyértelmű, hogy „a magyar vállalati részarány és a hitelkamat szoros összefüggésben vannak”.

„Minél magasabb lesz ugyanis a magyar vállalati részvétel, annál magasabb hitelkamatot tudunk kigazdálkodni, és ugyanez igaz fordítva is, vagyis egy alacsonyabb részesedésnél, kisebb kamatot bír el a beruházás” – állapította meg.

A miniszter arról is beszámolt, hogy a szerződés értelmében kijelöltek egy magyar–kínai vegyesvállalatot a beruházás lebonyolítására, ebben magyar részről a MÁV lesz az eljáró fél.

Szijjártó Péter a keddi aláírással kapcsolatban megerősítette, „e beruházással Magyarország kihasználja a földrajzi elhelyezkedéséből származó előnyét, megvalósulásával fontos szerepünk lesz abban, hogy a görög kikötőből rajtunk juthat el a kínai áru a leggyorsabban Nyugat-Európába”.

Megerősítette, egy 166 kilométeres vonal teljes felújításáról van szó úgy, hogy egy második sínpárt is építenek. A beruházás várhatóan 472 milliárd forintba fog kerülni. A személyvonatok 160 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a vonalon, miközben 740 méter hosszú tehervonatok közlekedhetnek rajta. Szijjártó Péter hangsúlyozta: a projekt maga azért is egyedülálló, mert Kína, egy EU-tagország és egy nem EU-tag együttesen vesznek részt benne.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.