Reklamálni sem volt érdemes

Túl szigorú feltételekhez kötötték a törvényalkotók a devizahiteles-elszámolások támadhatóságát.

MN-összeállítás
2015. 11. 19. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feltűnően kevesen támadták meg a bankok devizahiteles-elszámolását – derült ki a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) adataiból. Az AzÉnPénzem.hu szakportál megkeresésére a testület szóvivője közölte, október végéig valamivel több mint 14 és fél ezer elszámolási kérelem érkezett hozzájuk. Kardos-Nagy Tünde szavai szerint mostanra már lecsengőben van a levéláradat: amíg a nyár elején meghússzorozódott a beadványok száma, addig az elmúlt két hónapban alig néhány ezer kereset érkezett hozzájuk.

S bár a reklamáció jogi lehetősége fennáll, elenyészően kevés esetben tudtak sikert elérni a panaszkodó ügyfelek. Tartalmilag mindössze 32 esetben – azaz alig a beadott reklamációk 0,22 százalékában – sikerült közös megegyezéssel módosítani az elszámoláson. Mindössze 36 esetben sikerült kötelezni a pénzügyi szolgáltatót arra, hogy – bár szándékában sem volt – számoljon el ügyfelével. Az igazán szomorú az, hogy mindössze két esetben kötelezte a békéltető testület a hitelezőt, változtassa meg az elszámolást. Vagyis kis túlzással elmondható, hogy minden egymillió elszámolásból egy esetben lehetett új elszámolásra kötelezni a bankot, mert megsértette az elszámolás szabályait. (Összesen 1,7 millió elszámolólevelet küldtek ki a bankok.)

Nem lehet azonban csodálkozni ezen az arányon, ha figyelembe vesszük, milyen feltételekhez kötötték a reklamációt. A vonatkozó jogszabály értelmében csak akkor lehet érvényes a panasz, ha pontosan megnevezi az ügyfél, milyen számítási hibát követett el a bank. Első hangzásra ez ellen nem is lehet kifogást emelni, hiszen jogosnak látszik, hogy konkrét hiba alapján számolható újra a visszajáró összeg. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy a jegybank szerint kizárólag az adott pénzintézet nyilvántartásában szerepelnek az adatok, amelyekre alapozva kiszámítható a visszajáró összeg, akkor világos, hogy a jogorvoslati lehetőség rögzítése fából vaskarika. Jól érzékelteti az elszámolás nehéz áttekinthetőségét, hogy azok az ügyfelek, akik kikérték a részletező elszámolást, egy 250-300 sorból és ugyanennyi oszlopból álló mátrixot kaptak a banktól, ami sok esetben még a pénzügyekben járatosak számára is áttekinthetetlen adathalmaznak minősült. A portál cikke ezzel kapcsolatban felhívja a figyelmet: az elszámolási értesítő elvárt tartalmára vonatkozóan sokféle konkrétumot leírtak, de arról szó sem volt, hogy a hitelezőt kötelezték volna az alkalmazott árfolyamrés nagyságának, valamint annak közlésére, mikor és mekkora kamatemelést érvényesítettek.

A PBT-nek mindenesetre a jogszabályban rögzítettekhez kellett igazodnia. Ez magyarázza, hogy a beadott panaszok 97,2 százalékában hiába reménykedtek pozitív elbírálásban az ügyfelek. Akik nem nyugodtak bele panaszuk elutasításába, bíróság előtt támadhatták meg a testület döntését. Kardos-Nagy Tünde tájékoztatására hivatkozva a szakportál arról ír, hogy a testület összes határozatának 9 százaléka került bíróság elé. Október végéig mindössze 27 ügyben döntött a bíróság, de e határozatok közül is csak 18 emelkedett jogerőre. Hat esetben a bíróság úgy döntött, a panaszos beadványa nem minősíthető nem peres eljárásra alkalmas jogorvoslati kérelemnek, azaz nem illetékesek az ügy elbírálására. 11 esetben a békéltető testület döntését helybenhagyta a bíróság, s mindössze egyetlen ügyben kötelezte új eljárás lefolytatására a PBT-t. Azonban az új eljárásban ezt a kérelmet is elutasították.

A legtöbb esetben egyébként az OTP-csoport elszámolását támadták meg az ügyfelek: minden ötödik panaszt ellenük nyújtották be. Ez nem is csoda, hiszen a legtöbb hitelt is az OTP nyújtotta. Meglepő módon a második legtöbb panaszos a Lombard Lízinget támadta, pedig a pénzügyi szolgáltató ügyfélköre igencsak csekély. A Magyar Nemzet is többször beszámolt róla, hogy a pénzügyi szolgáltató elszámolása miatt feltűnően sokan panaszkodtak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.