Törvényjavaslat a gyorsutakról

Jövőre már nem kell foglalkozni a szélvédőkre rakott „mikuláscsomagokkal”.

Bodacz Péter
2015. 11. 20. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több közlekedéssel kapcsolatos módosítást is tartalmaz az a törvényjavaslat, amelyet Seszták Miklós fejlesztési miniszter terjesztett a parlament elé. Az Országgyűlés weboldalán található dokumentum rögzíti az új gyorsforgalmiút-kategória, a gyorsút fogalmát és műszaki tartalmát. Eszerint kétszer két sávos, leállósáv nélküli utak épülhetnek gyorsút minősítéssel, amelyen legfeljebb 110 kilométeres óránkénti sebességgel lehet majd autózni. A két forgalmi irányt fizikailag el kell választani, szintbeli csomópontok lehetnek. A nyomvonal alapesetben nem haladhat át településeken, ám megfelelő forgalombiztonsági és környezetvédelmi eszközök esetén érinthet városokat, illetve gazdasági, kereskedelmi területeket.
A törvénytervezet vonatkozik a jegy nélküli parkolással kapcsolatos pótdíjakra is. 2016-tól nem kell foglalkozni „mikuláscsomaggal”. A jogalkotó felismerte, hogy nem ellenőrizhető, a büntetőcédula ott marad-e a szélvédőn vagy sem, így – szemben a jelenlegi renddel, amikor a fizetési határidőt a kihelyezéstől számítva határozzák meg – a postai úton való értesítést veszik alapul.

Ha elfogadják a javaslatot, örülhetnek az ügyeskedők, a tervek szerint ugyanis a jövőben már nem kell a lakcím változásakor az új címet a forgalmi engedélybe – és így a központi nyilvántartásba – átvezetni.
Az autópálya-e-matricákkal kapcsolatos pótdíjak behajtása terén viszont nem lesz változás. A korábbi tervek arról szóltak, hogy közigazgatási eljárásban hajtják majd be az összeget, ám a tapasztalatok szerint a jelenlegi rendszer is kellő visszatartó erővel bír. Változnak továbbá a műszaki vizsgával kapcsolatos előírások. Az állam gyakorlatilag kivonul erről a területről, azaz jövőre már csak a magánkézben lévő vizsgaközpontokra kell vinni a személyautókat és a különleges felépítménnyel nem rendelkező tehergépjárműveket. A lépéssel az állam követi a piacot, hiszen az autósok nyolcvan százaléka magánszervizben végeztette el a munkát. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a felszabaduló kapacitását a terület ellenőrzésének fokozására használhatja. A törvénytervezet szerint jelentősen szigorodik a túlsúlyos járművek ellenőrzése: erre külön szervezetet, a nemzeti tengelysúlymérő rendszert hoznak létre. Az ellenőrzéseket összekötik az objektív felelősség elvével, a járművek üzemben tartóját büntetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.