Dízelbotrány: vizsgálóbizottságot állítanak fel

A cél annak áttekintése, miért nem sikerült betartatni az uniós szabályokat.

MTI
2015. 12. 17. 14:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Parlament 283 képviselőjének előterjesztése nyomán tartott strasbourgi szavazás eredményeképpen a parlament az autók károsanyag-kibocsátásának mérési tesztjeire vonatkozó uniós szabályozás megsértésének kivizsgálására 45 fős vizsgálóbizottság felállítása mellett döntött.

A bizottság feladata lesz áttekinteni, hogy miért nem sikerült a tagállamoknak és az Európai Bizottságnak betartatnia az uniós szabályokat. A bizottság hat hónap múlva időközi jelentést mutat be, a végső jelentést pedig egy éven belül kell elkészítenie.

A képviselők 354 szavazattal, 229 ellenszavazat és 35 tartózkodás mellett támogatták a bizottság felállítását, amely azt vizsgálja majd, hogy az Európai Bizottságnak miért nem sikerült felügyelnie a mérési ciklusokat és azt, hogy sem a bizottság, sem a tagállami hatóságok nem felügyelték megfelelően és hatékonyan a szabályok betartását és a manipulációs eszközök használatának egyértelmű tilalmát.

A vizsgálóbizottság azt is tanulmányozni fogja, hogy az uniós bizottságnak miért nem sikerült a valós vezetési körülményeket tükröző teszteket bevezetnie és a tagállamok miért nem alkalmaztak hatékony, arányos és elrettentő mértékű büntetést a szabályokat megszegő gyártók ellen.

A vizsgálóbizottság arra is kíváncsi, hogy a tagállamok és az uniós bizottság már a botrány 2015. szeptember 18-i kirobbanását megelőzően is rendelkezett-e bizonyítékkal a manipulációs eszközök használatáról.

A botrány azzal kezdődött, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptemberben megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A legnagyobb európai autógyártó elismerte a csalást. Az ügy világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

A Volkswagen konszern dízelbotrányban érintett járműveinek visszahívása Magyarországon januárban kezdődik, a márkák magyarországi importőre elsősorban szervezési, logisztikai és képzési támogatást nyújt ahhoz, hogy a márkaszervizek mielőbb elvégezhessék a szükséges módosításokat a járműveken. Magyarországon mintegy 34 ezer, az elmúlt öt-hat évben gyártott dízelüzemű járművet érint a visszahívási akció.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.