Drága lesz majd az olcsó szemétszállítás?

Januártól nemcsak ügyfélként, hanem adózóként is fizetnie kell a lakosságnak a szemétszállításért.

Illés József
2015. 12. 18. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre átlagosan plusz két-három havi szemétszállítási díjat fizet majd ki a lakosság a rezsicsökkentés jegyében. Igaz, ezt az összeget nem ügyfélként, hanem adófizetőként állják a családok. Egy-egy adózóra hozzávetőleg négyezer forint befizetés jut – derül ki a szakmai számításokból. A többletforrás a hulladékszállítás államosításához kell majd. A kabinet ugyanis 3,3 milliárd forintot ad egy kormányhatározat alapján a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság létrehozásához, és szakértői becslések szerint megközelítőleg további tízmilliárd forint kell majd a társaság jövő évi finanszírozásához.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatása szerint a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. felett a tulajdonosi jogokat a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapításáért felelős nemzeti fejlesztési miniszter gyakorolja majd. A minisztérium közölte: a tervek szerint a jövőben az állam alakítja ki a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás országos tervét, határozza meg a minimális hulladékgazdálkodási közszolgáltatási színvonalat területenként, a szolgáltatási díjakat, ellátja továbbá a központi koordinációs feladatokat, a díjbeszedést és a kintlévőségek kezelését.

Az új rendszerben négyoldalú jogviszony jöhet létre a lakos, az állam nevében eljáró koordináló szerv, az önkormányzat és a helyi közszolgáltató között – tudatta a tárca. Hozzátéve: a tervezett intézkedések célja a lakosság által fizetett közszolgáltatási díjakban elért rezsicsökkentési eredmények megőrzése, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás fenntartható működésének kialakítása, a hulladékok lerakással történő ártalmatlanításának lehető legnagyobb mértékű visszaszorítása, a házhoz menő elkülönített hulladékgyűjtési rendszer teljes körű működtetése, a háztartások számára egységes színvonalú szolgáltatás biztosítása, az ellátás biztonságának javítása. Az új működési rend 2016. április 1-jén indulna el. Addig létre kell hozni a koordináló szervezetet, és meg kell alkotni a működési kereteit rögzítő, rendeleti szintű jogszabályokat – tájékoztatott az NFM.

Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke elmondta: semmi értelmét nem látja a hulladékszállítási szektor államosításának. Ez az intézkedés ugyanis drága és felesleges. Emellett a lakosság számára sem lesz kedvező. A szemét elszállítását a helyi önkormányzatok tudják a legjobban megszervezni, nem egy központi állami mamutcég – jegyezte meg a szakember. Aki hozzátette: a hulladékkezelő cégek nem azért lettek országszerte veszteségesek, mert rosszul gazdálkodtak, hanem azért, mert a kormányzat befagyasztotta a szállítási díjakat, miközben drasztikusan emelte a kiadásokat. Bevezette például az útdíjfizetést és megduplázta a hulladéklerakási díjat.

Emlékezetes: a kabinet januárban a lerakási tarifákat a korábbi tonnánkénti háromezer forintról hatezer forintra növelte a még 2012-ben a parlament által megtárgyalt úgynevezett hulladéktörvény alapján. A rendelkezés eredetileg azt írta volna elő, hogy 2013-tól a lerakási díj háromezer forint, 2014-ben már hatezer forint, 2015-ben kilencezer forint, 2016-tól pedig 12 ezer forint legyen tonnánként. Ez az előírás azonban eredetei formájában betarthatatlannak bizonyult. Így jelenleg tonnánként hatezer forint a tarifa, ami a jövő év elejétől növekedne kilencezer forintra. A díjemelés azonban várhatóan nem történik meg, mert azzal a kormányzat már nem a szemétszállítási cégeket jelenleg működtető önkormányzatokat, hanem a most alakuló állami hulladékmamutcéget tenné még veszteségesebbé.

Schmidt Jenő szerint az áremelési korlátozás és a költségszint-növekedés miatt az új rendszerbe is kódolva van az állami cég évi hozzávetőleg tízmilliárd forintos vesztesége, amit ma még a hulladékos társaságokat működtető önkormányzatok állnak. Emellett az állami hulladékholding „megörökli” majd a szemétszállítási cégek 6-8 milliárd forintos kintlevőségeit is, amellyel egyelőre nem tudni, hogy mit fog kezdeni.

Az elnök úgy látja: kizárt, hogy a központi állami vállalat hatékonyabban működik majd, mint a mostani szemétszállító cégek. A rendszer ugyanis várhatóan elvileg úgy működik majd, hogy a mostani helyhatósági hulladékkezelő társaságok eszközei papíron a holdinghoz kerülnek, s az állami vállalat számláz majd a fogyasztóknak. Míg az önkormányzati cégek visszabérlik az eszközparkot, hogy továbbra is el tudják végezni a szemételszállítási teendőket. Így a vagyonelemek amortizációjának a költsége és a többi veszteség az állami holdingnál jelentkezik, s ezek a kiadások az adófizetők zsebét terhelik majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.