Kitört a karácsonyi vásárlási láz

Gyorsan visszaszoktak a magyar vásárlók a vasárnapi nyitva tartásra.

Gyöngyösi Balázs
2015. 12. 14. 13:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hagyományokhoz igazodva azzal lehet számolni, hogy az ezüst- és aranyvasárnap közti időszakban várható a legnagyobb vásárlási roham a boltokban – közölte lapunkkal az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). A szervezet főtitkára, Vámos György szerint az ajándékok nagy részét, 70-80 százalékát most fogják megvásárolni a családok, így a karácsonyi meglepetésekre szánt költekezés döntő részben a következő napokra összpontosul. Úgy látja, az ünnepi élelmiszer-vásárlás legnagyobb hulláma a karácsony előtti héten, a napi csúcsok pedig az aranyhétvégén és az utána következő két-három napban várhatók. Az OKSZ arra is felhívja a figyelmet, hogy nem érdemes a nagybevásárlást a legutolsó pillanatra hagyni, mivel december 24-én a vasárnapi boltzárra vonatkozó szabályok miatt csak 12 óráig lehetnek nyitva az áruházak. Ezen a napon az üzletek egy – főként iparcikkeket árusító – része már nem is nyit ki a korai kötelező zárási időpont miatt. A kereskedelmi szövetség legfrissebb felmérése szerint továbbra is öt-hat százalékos forgalomnövekedés várható december egészében az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest. Az év utolsó hónapjában a költekezés értéke elérheti a 940-950 milliárd forintot is, idén az ünnepi étkezésre várhatóan ugyanúgy 80-90 milliárd forintot fordítanak a magyar családok, mint ajándékokra. Utóbbiakra 26-28 ezer forintot szánnak, ez az átlag azonban nagy különbségeket takar.

A Spar kommunikációs vezetője arról számolt be a Magyar Nemzetnek, hogy december első fele a tavalyi bázishoz képest egyelőre stagnálást mutat, de ezek az adatok az ünnepek közeledtével mindig jelentősen javulnak. Maczelka Márk kifejtette: évek óta megfigyelhető tapasztalat, hogy sokan az utolsó napokig halasztják a vásárlásokat, így december 23-a és 24-e, illetve a két ünnep közti időszak különösen népszerű lehet forgalmi szempontból. Mint mondta, a húzótermékek ilyenkor az édességek, ezen belül kiemelten a szaloncukor, a különféle kozmetikai termékek, a játékok, a sütéssel és asztalterítéssel kapcsolatos áruk és a márkás italok. A Sparnál azt tapasztalják, hogy nagy népszerűségnek örvendenek a háztartási kisgépek, illetve változatlanul slágerterméknek számítanak a játékkonzolok és a tévékészülékek.

A Tesco sajtóosztálya lapunk érdeklődésére azt közölte, hogy a bronz-, illetve ezüstvasárnapi forgalom alapján elég gyorsan visszaszoktak a vásárlók a vasárnapi nyitva tartásra, ugyanakkor a pénteki és a szombati forgalom erősebb maradt, mint a korábbi években. A hipermarket állítja: advent első vasárnapjához képest a bronzvasárnapi forgalom erősebb volt, ehhez azonban egyértelműen hozzájárult a Mikulás-napi megnövekedett kereslet, hiszen az ünnep a tavalyi szombathoz képest idén vasárnapra esett. Várakozásaik szerint a vasárnapi forgalom az ünnephez közeledve hétről hétre emelkedik. A tavalyinál néhány százalékkal nagyobb árbevételre számítanak idén: mint mondták, az esztendő utolsó két hónapjában realizálják az éves forgalom ötödét. A Tesco 209 magyarországi áruházában hetente átlagosan hárommillió vásárlót szolgál ki, az áruházlánc 600 tonna hallal, 1,4 millió palack égetett szesszel, kétmillió palack borral, ugyanennyi pezsgővel és 2,3 millió csomag szaloncukorral töltötte fel egységeit az ünnepekre. A vállalat arra számít: az ajándéktárgyak táborában a már hagyományosnak számító tévé, tablet, telefon és Lego-játék mellett idén a Star Wars-os termékek lesznek a legkeresettebbek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.