Piacuk megtartásáért tüntettek a fuvarozók

Nem akarnak sem német, sem francia minimálbért fizetni a munkavállalóiknak a szállítmányozási cégek.

Illés József
2016. 06. 15. 14:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németországban tavaly vezették be azt a szabályt, hogy a munkáltatóknak az országban fuvarozó külföldi teherautó-vezetők számára is ki kell fizetniük a német minimálbért. Franciaországban pedig július elejétől tervezik meghozni ezt az intézkedést. A tiltakozók szerint ez protekcionista lépés, ezért 11 uniós tagállam fuvarozói – köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – a tegnapi demonstrációt megelőzően még március végén közös tiltakozó levelet juttattak el Jean-Claude Juncker európai bizottsági elnök, illetve Francois Hollande francia államfő részére, szót emelve a német és francia minimálbér alkalmazása, továbbá az úgynevezett kiküldetési irányelv a fuvarozókat hátrányosan érintő módosítása ellen.

Németországgal szemben sikerült megindíttatni a kötelezettségszegési eljárást a piac korlátozása miatt, az MKFE most ugyanezt szeretné elérni Franciaországgal szemben is – tudatta közleményében a szervezet. Hozzátéve: az MKFE felszólította az Európai Bizottság elnökét és Violeta Bulc közlekedési biztost, haladéktalanul tegyenek lépéseket annak érdekében, hogy a Németország ellen kezdeményezett eljárás minél előbb jusson az Európai Bíróság elé, és vizsgálják meg a július 1-jén életbe lépő francia szabályozás jogszerűségét is. A nyilatkozat beszámolt arról, hogy gyakorlatilag az uniós piac szétdarabolása és a szabad munkaerő-áramlás korlátozása ellen demonstrált tegnap Brüsszelben a társszervezetekkel közösen a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (Nit Hungary) ügyvezető főtitkára elmondta: az elmúlt években a kelet-európai fuvarvállalatok jelentős szeletet hasítottak ki a nyugat-európai szállítmányozási piacból. Versenyelőnyre tettek szert azzal, hogy a gépkocsivezetőknek kisebb bért fizettek, mint a nyugati vetélytársaik. Ha a későbbiekben Németországban és Franciaországban a jövőben ki kell fizetni a helyi minimálbért, akkor a keleti cégek elveszítik a versenyelőnyüket, és csökken a piaci részesedésük. A német és a francia kormány intézkedéseinek feltehetően éppen a keleti országokból érkező szállítási vállalkozások kiszorítása lehet az egyik célja. – Az érdekképviseletek ezért tiltakoznak – jegyezte meg az ügyvezető főtitkár. Hozzátette: a helyi minimálbér-kifizetések jelentősen növelik a fuvarcégek adminisztrációs költségeit. Miután az ottani hatóságok által megkövetelt dokumentumokon kell igazolni a kifizetéseket, ellenkező esetben a fuvarvállalatok súlyos, Franciaországban akár 30 ezer eurós (mintegy 9,6 millió forint) büntetésre is számíthatnak.

Szakértőktől megtudtuk: jelenleg egy magyar gépkocsivezető havonta hozzávetőleg 500 ezer forintot keres, ha „annyit dolgozik, hogy már nem ismeri meg a családját”. A nyugat-európai kollégái „alapból dupla annyit keresnek”. Így óriási a szakadék a két fizetés között. Emiatt óriási tehernövekedést jelent a kelet-európai munkaadóknak, hogy a német földön végzett munka után nekik is a német minimálbért, vagyis óránként bruttó 8,5 eurót kell fizetniük. A francia szabályozás óránként bruttó 9,67 eurót irányoz elő az ország területén fuvart teljesítők számára, kötelező franciaországi képviselet fenntartását írná elő, valamint még súlyosabb adminisztratív terheket ró majd a vállalatokra, mint a német szabályozás.

– A német és a francia intézkedések következményeként egy-egy autóra vetítve nagyjából 40 százalékos költségnövekedéssel lehet számolni, ez ellehetetleníti a fuvarozókat – mondta el tegnap a demonstráció kapcsán Bobál Dávid, az MKFE információs referense.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.