Sokan állnának sofőrnek

A jelentkezők nagy része egyszerűen alkalmatlan a feladatra.

Bodacz Péter
2016. 06. 15. 13:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten és több megyeszékhelyen is állásbörzéken toborozzák a jelentkezőket az állami sofőrképzésre. Eddig több mint harmincezren jelentkeztek a hatezer helyre, ám a pályára ténylegesen alkalmas érdeklődők nagyon kevesen vannak – nyilatkozta lapunknak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szóvivője. Árvay Tivadar szavai szerint olyan embereket keresnek, akik alkalmasak arra, hogy akár hazai, akár külföldi szállítmányozásban részt vegyenek, illetve akikre rá lehet bízni egy 80–100 millió forint értékű kamiont vagy buszt. – A jelöltek szigorú szűrésére azért is van szükség, mert a munkaadók maximálisan megbízható sofőröket szeretnének alkalmazni – véli a szóvivő. A sofőrképzésben eddig körülbelül ezerötszázan vesznek részt, két-háromszáz fő pedig már végzett.

Eredetileg két évre tervezték a programot, de a hatezer fő képzése valószínűleg nem valósul meg ennyi idő alatt. – Ha az ágazatban hatezernél is több sofőrre lesz szükség, akkor a kormányzati megnyilvánulások arra utalnak, hogy valószínűleg folytatódik a program – mondta Árvay, megjegyezve: a piacon félmillió forintnál indul egy teherautó- vagy buszvezetői képzés, de egyéb kiegészítő tanfolyamokkal akár az egymillió forintot is elérhetik a költségek. A vezetői engedély megszerzése elméletileg lehetséges néhány hónap alatt, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy legalább fél évet rá kell szánni a képzésre és a vizsgákra. – Nem véletlenül van sofőrhiány, hiszen a képzés díja annyira magas, hogy sokan nem engedhetik meg maguknak. Emellett ezt az ágazatot is érinti az elöregedés, a szakma presztízsének csökkenése érzékeltette hatását az utánpótlás hiányában is – fejtette ki a közúti fuvarozók egyesületének szóvivője, megjegyezve: az állami program nem tartalmaz „röghöz kötést”, azaz a képzésben részt vevők elvileg külföldre is mehetnek dolgozni.

Árvay Tivadar beszélt arról is, hogy az elmúlt másfél évben – amióta az MKFE elnöke, Wáberer György a közúti fuvarozás fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott – javult a szakma és a kormányzat együttműködése. Ennek az eredménye volt a tavaly nyáron meghozott rendelet, amely egyebek között a sofőrképzési programot is tartalmazta; de a jogszabály több, a hazai piac védelmét szolgáló elképzelést is rögzített. Az utóbbi terén ugyanakkor – hangsúlyozta – még vannak adósságai az államnak. Példaként említette, hogy miközben a magyar fuvarozóknak rengeteg ellenőrzésen kell megfelelniük, addig hiányzik a határozott fellépés a hazánkban szabálytalanul ténykedő külföldi társaságok ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.