Váradi: Jót tett a Malév-csőd

Növeli londoni tőzsdei jelenlétét a Wizz Air. Újabb szurkolói járatok indulhatnak.

Bodacz Péter
2016. 06. 22. 4:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legjobb, ami az országgal történhetett, hogy a Malév kikerült a rendszerből; a légitársaság nem működött hatékonyan, és csak az adófizetők pénzét emésztette. Helyette ma magasabb színvonalú szolgáltatásokat és alacsonyabb árakat kínálnak a hazánkban is jelen lévő szolgáltatók – mondta a Lánchíd Rádió Szaldó című műsorának adott interjújában a Wizz Air vezérigazgatója. A tegnap sugárzott beszélgetésben Váradi József kifejtette: a számok azt igazolják, hogy a Malév-csőd egyértelműen az ország hasznát szolgálta; az azóta eltelt négy esztendőben bebizonyosodott, hogy a feladatot jobb szolgáltatási színvonalon és olcsóbban képesek ellátni más légitársaságok, amit az is igazol, hogy a Budapest Airport forgalma dinamikusan növekszik, tavaly egész évben már meghaladta a 10 millió főt. A diszkont-légitársaság alapírója úgy véli, hogy az általuk – és más diszkontlégicégek által – szállított utasok nagyobb mértékben járulnak hozzá a magyar gazdaság növekedéséhez, hiszen míg a Malév évi hárommillió utasa jórészt csak átszállt Budapesten, és legfeljebb egy kávé árával járult hozzá a nemzetgazdasághoz, a fapados társaságok két pont között szállítják az utasokat, azaz a Budapestre érkezők jellemzően hosszabb időt töltenek és több pénzt költenek az országban.

A Wizz Air vezérének szavai szerint az egységes uniós légiforgalmi piac létrejöttével megváltozott a nemzeti légitársaság fogalmának jelentése. Ez korábban – mutatott rá – azt jelentette, hogy mely társaság használhatta egy adott ország repülési jogait. Szabadpiaci körülmények között azonban már azon van a hangsúly, hogy egy légitársaság milyen módon kötelezi el magát egy adott ország mellett. – Magyarországon a Wizz Air tevékenységét meg sem közelíti egyetlen más légitársaságé sem. A hazai piac 30 százalékát a Wizz Air fedi le, hatvan úti célra repülünk, több ezren dolgoznak a társaságnak – sorolta Váradi József, megjegyezve: uniós csatlakozásunk óta jelentős változás, hogy a nemzeti cégeket felváltotta az európai társasági modell mint jogi és üzleti struktúra.

A légitársaság a májusban zárult 2015-ös üzleti évben igen jó eredményeket ért el: utasainak száma tavaly elérte a húszmilliót, ami 21 százalékkal több, mint egy évvel korábban, a jegybevétel 895 millió euró, az egyéb bevétel 534 millió volt, míg a profit elérte a 224 millió eurót. Mindezek kapcsán Váradi kifejtette, hogy az idén 17 százalékos utasszámbővülésre számítanak, az olaj árának csökkenése pedig körülbelül öt százalékkal mérsékelheti a jegyárakat. – Jelenleg egy Wizz Air-út átlagosan 44 euróba kerül, de persze vannak 10 és 100 eurós jegyeink is. Egy hagyományos légicégnél az egyéb költségek miatt 100 euróról lehet beszélni – mutatott rá Váradi.

Az interjúban szó esett a légitársaság londoni tőzsdén való megjelenése óta eltelt szűk másfél év tapasztalatairól is. Mint a cég vezetője kifejtette, a papírok árának folyamatos emelkedése igazolja, hogy a Wizz Air felkészült a transzparens adatközlés jelentette kihívásokra. Az elhangzottak alapján egyébiránt arra lehet készülni, hogy a vállalat a közeljövőben növeli tőzsdei likviditását, magyarán saját részvényt dob piacra. – Nem tervezzük a Wizz Air-részvények bevezetését sem a Budapesti Értéktőzsdén, sem más piacokon. Rövid távon az a prioritás, hogy a részvényeink likviditása erősödjön Londonban. A vállalat részvényállományának 40 százaléka forog most a londoni tőzsdén, ez európai összehasonlításban viszonylag limitált likviditást jelent. Nincs olyan megfontolásunk és érdekünk, hogy ezt elaprózzuk – fogalmazott.

A poggyászkezeléssel kapcsolatos utaspanaszokkal kapcsolatban Váradi elismerte, hogy voltak kifogásolható esetek, jellemzően Budapesten. Ezért keresik a megoldást arra, hogy a csomagkezelés minden repülőtéren egyértelmű és egyforma legyen, ám ez – mint fogalmazott – igen nehéz feladat, hiszen más-más szolgáltatókkal kell szerződniük. A kézipoggyászra vonatkozó szabályzatot a cégnél nem vizsgálják felül.

A társaság vezére kérdésre válaszolva szólt arról is, hogy amennyiben továbbjut a csoportkörből a magyar válogatott, úgy a további meccshelyszínekre is indítanak szurkolói járatokat. (A Wizz Air a csoportmeccsekre hirdetett járatai a borsos, 90 ezer forintos kezdő jegyárak ellenére is tele voltak, Marseille-be két gépet kellett csatasorba állítani.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.