Ezermilliárdot kapnak az önkormányzatok

Pontosabban 1203 milliárdot, uniós forrásból. Ekkora összeg szétosztásáról döntött a kormány.

2016. 11. 09. 19:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 1203 milliárd forintos uniós fejlesztési forrás szétosztásáról döntött a napokban a kormány az önkormányzatok között – derült ki a Magyar Közlöny legfrissebb számából. A legtöbb támogatást, csaknem 800 milliárdot tizennyolc megyei önkormányzat kaphatja majd meg a terület- és településfejlesztési operatív program keretéből, amelyből 374 milliárd huszonkét megyei jogú városnak is jut. A 2014 és 2020 közötti uniós ciklus forrásaiból egyelőre Pest megye és Érd városa kimarad, ugyanis a már eldöntött központi régiós válás a fővárostól már csak négy év múlva lehetséges.

Az úgynevezett integrált területi programok egyelőre nincsenek nevesítve, de a kormányhatározathoz csatolt táblázatok szerint a célokat már meghatározták. Így a pénzt a megyék elsősorban környezetbarát gazdaságfejlesztésre, foglalkoztatásra, a környezet megőrzésére és védelmére, hatékonyságnövelésre, a szegénység és a hátrányos megkülönböztetés elleni védelemre fordíthatják. Részterületekre lebontva: ipari parkok fejlesztésére, ehhez kapcsolódva az üvegházhatású gázok csökkentésére, útfelújításokra, kerékpárút-építésekre, bölcsődék, közösségi terek kialakítására, helyreállítására, egészségügyi alapellátás fejlesztésére, lakóépületek felújítására, munkaerőpiaci programok és helyi társadalmi akciók megszervezésére fordíthatják. A forrásokból a legelmaradottabb térségek többet kapnak, Borsod-Abaúj-Zemplén megyére például 93 milliárd forintnál, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 89 milliárdnál is több jut, míg Zala vagy Győr--Moson-Sopron megyének be kell érnie 23 milliárd körüli összeggel.

A megyei jogú városok hasonló célokra költhetik a pénzt, de a települések sajátosságaihoz többletfeladatok is kapcsolódnak. Nagyvárosainknak többek között figyelniük kell, hogy minél több családbarát, munkába állást segítő intézmény legyen, fejleszteniük kell a közszolgáltatásokat, a városfejlesztés egyik fő céljának a népességmegtartást kell tekinteniük. A pénzeket fordíthatják még városi közlekedésfejlesztésre, önkormányzati energiahatékonyság növelésére, városrehabilitációra. Esetükben az elosztás szempontjai ismeretlenek. A pálmát Debrecen viheti el több mint 43 milliárd forinttal, Miskolcnak 35 milliárd jut, viszont Dunaújváros nem kap sokkal többet 7,4 milliárdnál. A legkevesebbre, 6,8 milliárdra Szekszárd számíthat.

Egy másik, együttesen 30,6 milliárdos döntés viszont már konkrét fejlesztésekre szól, s a pénzt 11 megyei jogú város (közülük többen két pályázattal is nyertek), a főváros és hét kerülete között osztotta szét a kormány. Utóbbi önkormányzatok két, már korábban beharangozott kerékpáros fejlesztésre kapnak összesen 4,7 milliárd forintot. Ebből egyrészt három dél-pesti városrészt, a XVIII. kerületet, Soroksárt és Csepelt kötnék össze 23 kilométeres kerékpárút-hálózattal, másrészt folytatnák a Rákos-patak mentén a kerékpáros útvonal kiépítését a Gödöllői-dombságtól a Dunáig. Az érintett X., XIII., XIV. és XVII. kerület összlakossága meghaladja a 410 ezer főt, s a városrészek zömében már megépültek a nyomvonal egyes szakaszai, igaz, ahogy a kormányhatározatban is szerepel, „eltérő szolgáltatási színvonallal”. A beruházás célja az egységesítés is.

Az ebben a kategóriában is sikeresen pályázó megyei jogú városok közül Debrecen itt is aratott: 4,5 milliárd forintot „vihet haza” ipari park kialakítására, a többieknek egy-két milliárdos tétel jár. Győrben a hasonló célú támogatásból közlekedésfejlesztésre, városzöldítésre is kell költeni, míg Zalaegerszegen a közművesítés a társuló feladat. Pécsett ifjúsági házat és parkolót újítanak fel. Új vásárcsarnokot is építenek, míg Szombathelyen a régit újítják fel. Békéscsabán a hagyományos kolbászfesztivál helyszínét fejlesztik, Kaposvár és Tatabánya műemlék-felújításokkal, illetve közösségi terek kialakításával nyert. Hasonló célokra veheti igénybe az uniós forrásokat Sopron, míg Szegeden a városi közlekedésfejlesztés, utak-járdák felújítása, átalakítása, akadálymentesítése az elsődleges cél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.