Gratulálunk! Kiválasztottunk, ezért részt vehetsz a nyereményjátékunkban, és szerezhetsz egy 30 000 forint értékű ajándékutalványt – olvasom a Lidl hirdetésében a Facebookon. Cserébe nem kell mást tennem, csak válaszolnom néhány kérdésre, az oldalamon megosztani a hirdetést, a hozzászólás mezőbe pedig beírni, hogy „Köszönöm, Lidl”. Ha mindezt megtettem, és még tíz ismerősömnek is elküldtem a kihagyhatatlan ajánlatot, máris az enyém a drága utalvány.
Legalábbis a hirdetők szerint. Az első furcsaság akkor adódik, amikor az oldalra kattintva – állítólag – ellenőrzik az adataimat. „Nem találtunk dupla regisztrációt” – jelenik meg a felirat. Pedig egyáltalán nem regisztráltam. Aztán három kérdés következik a vásárlási szokásaimra vonatkozóan. Közben a másodpercek pörögnek, fogy az idő, az oldalon felugró feliratok figyelmeztetnek, hogy az ajándékok csak korlátozott számban érhetők el, az ajánlatot bármikor visszavonhatják, cselekedjek gyorsan.
Arról sem felejtenek el értesíteni, hogy Adél Budapesten és Hajnal Szegeden pont most kapott egy-egy ajándékutalványt. Az oldal alján pedig Zoltánok, Juditok, Ádámok fényképes Facebook-profillal hirdetik, hogy mennyire örülnek. Vagy éppen el sem, hiszik, hogy ez igaz!
„Katona Judit” még egy fényképet is feltöltött egy iPhone-os dobozról. (Nem teljesen világos, hogy ha a hirdetésben 30 000 forintos ajándékutalvány áll, a „boldog nyertesek” miért jóval drágább okostelefonoknak örülnek.) Amennyiben teljesítettem a feltételeket, kattinthatok a nyereményért. Kattintok. Nem történik semmi. A nyereményjáték kamu, a weboldal hamis. Ahogy az elégedett nyertesek Facebook-profiljai sem valódiak.
Hogy ki hiszi el ezt az egészet még mindig? Sajnos nagyon sokan. Ma reggel a Facebook tele volt Köszönöm, Lidl! posztokkal. Közben a lánc közleményben tudatta, hogy valaki visszaélt a nevével, és kéri a vásárlóikat, hogy csak azokat a nyereményjátékaikat tekintsék valósnak, amelyeket a hivatalos honlapjukon, üzleteikben, valamint a Facebook-oldalukon is közzétettek.