Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményében ismerteti: az Európai Tanács (ET) felkérésére az Európai Bizottságot (EB) elkészítette az EU hosszú távú, alacsony-kibocsátású fejlesztési stratégiáját, melynek tervezetét tavaly ősszel tették közzé. A magyar álláspont szerint a stratégiáról átfogó, minden érintettet bevonó vitát kell lefolytatni, hiszen a javaslat a gazdaság egészére hatással van. Az igazságos átmenet érdekében mások mellett a járműipar számára is megfelelő időt és arányos intézkedéseket szükséges biztosítani.
Mosóczi László hangsúlyozta: Magyarország elkötelezett a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentése iránt, aminek egyik sarokköve az elektromobilitás minél nagyobb mértékű elterjesztése. Az ország támogatja a kutatás-fejlesztést ösztönző lépéseket a járműiparban és közlekedésben, ezért is döntött a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megvalósításáról. Az államtitkár szerint a lakossági szemléletformálás és a közösségi közlekedési fejlesztések szintén lényeges elemei lesznek az átmenetnek.
Hozzátette, Magyarország üdvözli, hogy a hosszú távú stratégia nem törekszik a 2030-as ambíciószint megváltoztatására. Közös érdeknek nevezte, hogy olyan elérhető célokat határozzanak meg, amelyek hatékonyan hozzájárulhatnak a Párizsi Megállapodás teljesüléséhez, de figyelembe veszik az egyes régiók, tagállamok eltérő adottságait, lehetőségeit.
A transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) kapcsolódó iránymutatások felülvizsgálata kapcsán a magyar delegációvezető elmondta, hogy a jövőbeni nagysebességű vasútvonalakat is a TEN-T hálózat alá kellene vonni, mivel a visegrádi országok ezekre a meglévő folyosók átfogó kapacitásbővítő eszközeiként tekintenek.
Mosóczi László két további területen javasolt új megközelítést. Álláspontja szerint az infrastruktúra műszaki előírásait ritkábban kellene változtatni, hogy a fejlesztésekkel követni lehessen, a meglévő hálózati elemek karbantartására pedig az eddigieknél jóval nagyobb figyelmet kell fordítani európai szinten is.