A piaci szereplők számának drasztikus növekedése és a szolgáltatások átalakulása miatt egyre bizonytalanabb üzlet az utasoknak a légi közlekedés. A Germania, az Air Berlin, a Fly Niki, az Alitalia, a Monarch hányatott sorsából tanulva s a jövőben esetlegesen előforduló újabb csődesetek elébe a Spiegel összeállítása jó tanácsokkal szolgál arra, vajon mit lehet tenni, ha a repülőjegy foglalásához szükséges pénz eltűnik.
A tapasztalatok szerint két intézkedéssel sok bosszúság kiküszöbölhető. Egyrészt érdemes az adott járatra egy nyaralási csomag részeként foglalni. A tavaly óta érvényes uniós szabályok szerint elég, ha a repülőjegy megrendelése és kifizetése mellé az első két éjszaka árát vagy a bérelt autó díját is kiegyenlíti az utas, ezután ugyanis már az utazási csomag üzleti partnere (az utazási biztosítás keretein belül) felelős azért, hogy egy másik célállomásra juttassa el az utast vagy adott esetben visszatérítse neki a pénzt – hívja fel a figyelmet a Spiegel.

Fotó: Bach Máté
Másfelől jó megoldás, ha az utas hitelkártyával foglalja le a jegyet. A nagy hitelkártya-társaságok ugyanis biztosítják a pénz visszatérítését, amennyiben a szolgáltatás meghiúsul. – A bankok legutóbb az Air Berlin esetéből tanulhattak sokat – emelte ki a MasterCard szóvivője, Juliane Schmitz-Engels. Emlékezetes, két évvel ezelőtt Németország második legnagyobb légitársaságának csődje több százezer ügyfelét és azok bankjait hajszolta hosszas vitákba. Igaz, végül a hitelintézeteknek kellett visszafizetniük a pénzt a MasterCard és a Visa szabályainak megfelelően. Az eljárás során a hitelkártyás ügyfelek ténylegesen előnyben részesültek
– mutatott rá a szóvivő.
A bankok gyakran még mindig eltérő – vagy legalábbis eltérően – megfogalmazott szabályaik miatt a szakértők felhívják a figyelmet, hogy a hitelkártyás, esetleg PayPalen keresztüli repülőjegy-vásárlás mellett röviddel az utazási dátumot megelőzően közvetlen beszedéssel is lehet fizetni. Ám ezt a megoldást csak akkor választhatja az utazó, ha az értékesítő fél ezt felajánlja.