A technológia már-már utolérte és lassan bekeríti az európai férfiember utolsó igazi szabadságát: hogy tövig nyomja a gázt, kerül, amibe kerül. Telepített és mobil sebességmérők, térfigyelő kamerák rengetege, cellainformációk és még ki tudja, hányféle eszköz áll rendelkezésre, hogy ellenőrizzék és kordában tartsák a sofőröket. A korlátok egyre több felől épülnek: felokosítják az infrastruktúrát és telerakják elektronikával a járművek fedélzetét. Az EU legújabb, baleset-megelőzési csomagjában számos elem található, de mind közül a legnagyobb vihart valószínűleg az váltja ki, ha kötelezővé teszik az úgynevezett intelligens sebességkorlátozó rendszer (ISA) használatát.
De mi is ez a csodakütyü? Két közismert és széles körben alkalmazott sofőrsegédnek az összekapcsolása. Alapja a tempomat, amely valaha arra szolgált, hogy a kiválasztott sebességet automatikusan – a gázpedál nyomva tartása nélkül – megtartsa. Mára a tempomat – amely eredetileg egy mechanikus eszköz volt – elektronikus szabályozásúvá vált, és automata sebességváltóval összekapcsolva képes akár állóra fékezni az autót, ha a forgalom úgy kívánja, majd újra az eredeti sebességre gyorsítani. Ugyancsak közkeletű segédlet a KRESZ-tábla-felismerő, amelyből többféle is van: egyfelől a navigációs rendszer adatait használja, másfelől kamerával figyeli az út szélét. Drágább, igényesebb autókon mindkét módon tájékozódik a rendszer, de az egyszerűbb, adatbázison alapuló tájékoztatás bárkinek elérhető, akinek van okostelefonja, mobilinternet-előfizetése és telepítette a Waze applikációt.
A fenti két képességet kapcsolja össze a már emlegetett ISA, amikor a mindenkori sebességhatáron belül tartja a gépkocsit. Nem véletlenül hívják intelligensnek: nem mechanikusan követi a táblák parancsait, mert abból akár baleset is lehetne. A szoftverek algoritmusát ugyanis úgy alkották meg, hogy érzékeli, ha például a rövid ideig tartó, extrém gyorsítás az előzési manőver részét képezi. Ilyen esetben az ISA akkor sem venné el a gázt, ha az előzés közben a jármű olyan szakaszra ért, ahol már alacsonyabb a megengedett sebesség.