Kérdéses a közös üzletek kialakítása

Már a nyolcadik üzletét is megnyitotta idén a Media Markt áruházlánc a Tesco hipermarketein belül, miközben úgy tűnik, az előírások alapján a multinacionális partnerek nem járták végig az üzletnyitáshoz szükséges hatósági engedélyeztetési folyamat minden állomását — értesült a Magyar Nemzet. Lapunkkal a Media Markt azt közölte: szakértőik álláspontja szerint nem volt szükség rendeltetésmódosítási engedélyre az új boltok kialakításához, holott erről jogszabály rendelkezik. Hatósági körökben jelenleg még vizsgálják az ügyet — tudtuk meg.

2019. 05. 08. 5:45
null
A „bolt a boltban” koncepcióhoz szükséges átalakítások terve nem került a plázabizottság elé Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Tesco áruházakban kialakított shop-in-shop üzleteink kapcsán a Tescóval mint az ingatlanok tulajdonosával vállalatunk folyamatos kapcsolatban van. Szakértőink álláspontja szerint a szóban forgó shop-in-shop rendszerű értékesítési terek kialakításához nem volt szükség rendeltetésmódosítási engedélyre – közölte megkeresésünkre a Media Markt műszaki cikkeket értékesítő áruházlánc.

Emlékezetes, februárban megírtuk: közigazgatási forrásaink szerint a ­Tesco és a Media Markt összefonódása során – amelynek keretében országosan kilenc Tesco hipermarket belső eladóterében értékesítés és raktározás céljából 400 négyzetméternél nagyobb területeket adnak bérbe a Media Marktnak – nem került a plázabizottság elé az üzletek átalakításának terve, holott arról a tavaly szigorított plázatörvény egyértelműen rendelkezik.

A „bolt a boltban” koncepcióhoz szükséges átalakítások terve nem került a plázabizottság elé
Fotó: Havran Zoltán

Eszerint már nem csupán az új, 400 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű kereskedelmi építmények felépítéséhez van szükség szigorú engedélyeztetésre, hanem az olyan áruház-átalakításokhoz is, amelyekhez egyébként nem szükséges külön építési engedély – korábban ugyanis ez volt a kiskapu a cégek számára a piaci terjeszkedéshez.

A szigorítás óta ha módosul egy nagyáruház vagy bevásárlóközpont alaprajzi elrendezése, akkor az illetékes jegyzőn keresztül az építésügyi szakhatóságként eljáró Hajdú-Bihar megyei kormányhivatalhoz kell fordulni a plázatörvény alóli felmentés érdekében.

Ez azonban a két multicég a Gazdasági Versenyhivatal által januárban engedélyezett összefonódása során máig nem történt meg, miközben már országosan nyolc Tesco eladóterén belül nyílt úgynevezett „shop-in-shop”, azaz bolt a boltban elrendezésű Media Markt üzlet.

Ezeket a műszaki áruházlánc önálló hatáskörben, saját árukészlettel és alkalmazottakkal, a cégre jellemző piros-fekete-fehér színvilágú árusítóhellyel, ügyfélszolgálattal, raktárral és saját pénztárral működtet bérlőként, függetlenül a bérbeadó Tescótól.

A Tesco áruházlánc korábban azt közölte a Magyar Nemzettel, hogy a boltok nyitásához minden szükséges engedéllyel rendelkeznek az üzleti partnerek.

A Media Markt válaszából azonban kiderül: annak ellenére, hogy áruházanként 700-800 négyzetméternyi, a hipermarketből lecsípett területről van szó, azért nem került a plázabizottság elé a tervezett kilenc átalakítás ügye, mert a cégek nem folyamodtak úgynevezett rendeltetésmódosítási engedélyért az illetékes jegyzőhöz, aki az eljárás során továbbíthatta volna a terveket a plázastop alól felmentést adó testülethez.

A nyilvánosan is elérhető adatok szerint a Media Markt Retail Cooperation Kereskedelmi Kft. jogszerűen, előzetesen megkapta az önkormányzati engedélyt az új helyeken tervezett bolti tevékenységre, azonban a plázatörvény szerint a kereskedelmi rendeltetésű építmény, vagyis a hipermarket jogszabályban meghatározott átalakításakor szükséges külön eljárást már nem kezdeményezték.

Ennek során az illetékes jegyzőnél kell a kereskedelmi építmény rendeltetésének változásához szükséges hozzájárulást igényelni. Annak kapcsán, hogy mi minden tartozik a rendeltetésmódosító eljárás hatáskörébe, jellemzően sok a bizonytalanság a kereskedők körében.

Az építészeti és a plázatörvény alapján azonban az egyértelmű, hogy ha egy nagyáruház alaprajza és mérete átalakítással módosul, ott tervek alapján végzett építészeti tevékenység történik.

Ez esetben a plázabizottság felmentése is szükséges az általános építészeti korlátozás alól, a Tescók esetén ráadásul egyértelmű térelválasztás, vagyis elhatárolás történt az új Media Markt üzlet és a kapcsolódó raktár kialakítása érdekében.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.