Az idei, átlagosnál nehezebbnek bizonyult középszintű matematikaérettségi egyik szöveges feladatának megoldása, amely a megtakarításról szólt, akár a felnőttlakosság egy részének is nehézséget okozna – állapította meg az OTP Bank a legutóbbi öngondoskodási indexe alapján.
A pénzügyi szakemberek úgy tapasztalják: a magyar lakosság jelentős része az érettségi ominózus feladatainál egyszerűbb matematikai műveletekkel sem boldogul könnyen.
Tesztjükben öt egyszerű, fejben is elvégezhető pénzügyi számítást végeztettek el felnőtt bankszámla-tulajdonosokkal, ezek közül a válaszadók átlagosan 3,6-ot tudtak elvégezni helyesen.
Az öngondoskodási index részét képező, komplex pénzügyi írástudás mutató szerint – amely a lakosság pénzügyi ismereteit több szempontból vizsgálja – a magyarok pénzügyi tudása tehát legfeljebb egy „erős közepesnek” mondható.

Fotó: Havran Zoltán
Azonban nemcsak matematikai, hanem pénzügyi edukációra is szükség van – közölték a bank szakértői, mivel a mérés alapján egy átlagos magyar felnőttnek nemcsak a számtani sorozatokkal, hanem a fogalmakkal is meggyűlne a baja.
Kiderült az is, hogy az alapismeretek hiánya egészen régi időkre nyúlik vissza, mivel a bank által megkérdezettek 72 százaléka saját bevallása szerint az általános vagy középiskolában nem kapott semmilyen pénzügyi edukációt.
Haladnak a diákok
Újabb mérföldkőhöz érkezett az iskolai keretek között történő pénzügyi ismeretterjesztés.
A Pénziránytű Alapítvány – összhangban a stratégiájával – elkészítette az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvének teljes digitalizálását.
Így a középiskolás diákok a hétköznapokban szükséges alapvető pénzügyi-gazdasági ismereteket már e-learning tananyag formájában is elsajátíthatják – jelentette az alapítvány.
A pedagógusok és diákok számára ingyenesen elérhető e-learning rendszer innovatív tankönyvfejlesztési tevékenység eredménye, amelynek révén már több mint 200 ezer diák tanulhat a Pénziránytű gazdasági ismereteiből.
Az elkészült e-learning platform hozzájárul az élményalapú tanuláshoz, a már eddig is gyakorlatorientált tananyagot élvezhetőbbé, a fiatalok számára vonzóbbá teszi.
A felhasználók számos interaktív lehetőséggel találkoznak: önellenőrző tesztek, tanulást segítő problémafelvetések, értelmező animációk könnyítik meg a munkát.