Hét személy a fedélzeten

Rövidesen elstartol a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. A nagyvonalú kormányzati árkiegészítés mellé számos márka további árengedményt párosít, így az átlagos anyagi helyzetű vásárlók számára elérhető modellek száma több tucat. Bizonyos részletkérdések tisztázására azonban csak a mindennapi gyakorlatban kerülhet sor.

2019. 06. 25. 7:34
A minibuszokban tényleg kényelmesen elfér egy nagycsalád Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dacia Lodgy nem gyakori szereplője a közúti forgalomnak Magyarországon, sajátos sziluettjéhez nem szokott hozzá a szemünk. Mégis kitüntetett figyelem irányul felé az év eleje óta, amikor a kormány meghirdette a nagycsaládosok autóvásárlási programját: ez a legolcsóbban megvásárolható hétüléses, amely megfelel a támogatás kritériumainak. Alapára ráadásul jóval alatta marad az ötmillió forintos lélektani határnak, amellyel ki lehet használni a 2,5 millió forintos állami támogatást, azaz belefér még némi extra felszerelés is az opciós listáról. Esetleg választhatják hozzá a Renault-nak a Mercedesszel közösen fejlesztett 1,33 literes, négyhengeres turbós, 130 vagy 150 lóerős benzinmotorját, amely igazi országúti cirkálót varázsol a szerény közlekedőeszközből.

Feltételezhető, hogy a több ezer, vásárolni szándékozó nagycsaládosnak számottevő része választja majd a Lodgyt. Csakhogy a Dacia kínálatában az egyterű úgynevezett résmodell, szerényen meghúzódik a SUV Duster vagy a családi kocsi, a Logan árnyékában. Ezeknek a Lodgyknak is csak kis része hétüléses.

Amikor a Dacia-gyár termelését megtervezik, programozzák a különböző modellek számát, és ezen nemigen lehet év közben változtatni, még akkor sem, ha az egyik piacon – most éppen Magyarországon – kiugró igény jelentkezik egy bizonyos modell iránt – mondta el korábban lapunk kérdésére Markó Zoltán, a Duna Autó kereskedelmi igazgatója. Emiatt félő, hogy a Lodgyra várakozni kell majd a vásárlóknak.

Szerencsére a három- vagy több gyerekesek számos más márka modelljeiből is választhatnak. A legolcsóbb ajánlatok közt van FIAT, méghozzá a Doblo Panorama személyében, a támogatás nélküli 5-7,5 millió forintos ársáv pedig igencsak népes: Ford, Peugeot, Renault, Opel, Nissan; van köztük SUV, egyterű és kisbusz. Több márka is rendkívüli árengedményt – 400 ezer és 2,8 millió forint között – társít az állami támogatás mellé, így olyan modellek is látókörbe kerülhetnek, mint a SEAT Terraco, amely a VW-konszern nagy SUV-modellje, ám a támogatások levonása után 5,9 millióért megkapható. Hasonló áron a Kia Sorrento is elvihető hét üléssel.

A minibuszokban tényleg kényelmesen elfér egy nagycsalád
Fotó: Kurucz Árpád

A fentiek fényében remélhető, hogy ki-ki megtalálja a magának megfelelő járművet, és nem egy-egy modellért állnak sorban hónapokig. Azonban a finanszírozás oldaláról is vannak kérdések, amelyek mind a mai napig nem tisztázódtak. A hivatalos tájékoztatás szerint a vásárlás menete a következő: a vevő a kereskedésben kiválasztja a járművet (ám nem foglalózhatja le azt, hiszen nem bírálták el az igénylését), majd kérelmet kell benyújtania a kormányablakban. Az elbírált határozatot kézhez kapva ismét bekopog az autókereskedőhöz. Az állami támogatás összegét az utóbbi vonja le a jármű árából. Nem tudni azonban, hogy ha finanszírozást vesz igénybe a vevő és magánerőt kell biztosítania, akkor az állami támogatás betudható-e ennek. Piaci hírek szerint ez majd csak a finanszírozó bank hitelképességi vizsgálata után derül ki.

A Magyar Államkincstár a közelmúltban tette közzé, hogy július 1-jétől megkezdi a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásának megállapításával kapcsolatos kérelmek elbírálását. A kérelmet az ügyfelek a kincstár honlapján megtalálható formanyomtatvány és mellékletei teljes körű kitöltésével és aláírásával nyújthatják be. A szabályszerűen kitöltött kérelmet július 1-jétől lehet benyújtani elektronikusan, postai úton, illetve személyesen a kormányablakoknál. A szerzési támogatásra való jogosultságról határozat készül, amely alapján a támogatást a megfelelő feltételekkel rendelkező autókereskedőnél lehet érvényesíteni.

Az adásvételi vagy lízingszerződés megkötésére hat hónap áll rendelkezésre. A támogatás összege az autó bruttó vételárának 50 százaléka, de legfeljebb 2,5 millió forint.

A támogatás elbírálásával kapcsolatos eljárás költség- és illetékmentes.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.