Történelmi pillanatnak lehetnek tanúi azok, akik jövő nyáron jegyet vesznek a RegioJet Prága–Budapest járatára: sok évtized után az első olyan személyszállító magánvasút fordítja a mozdonya orrát a magyar főváros felé, amely nem a MÁV-val vagy a GYSEV-vel lép szövetségre. A cseh szolgáltató most kiadott közleményében úgy fogalmaz: 2020 júniusától a Prága és Bécs között közlekedő vonatai közül két párat meghosszabbít Budapestig, ezek a vonatok pedig már szerepelnek a 2019/2020-as menetrendben, illetve annak tervezetében – tudta meg a Regionalbahn vasútbarát szakblog.
A vonatok üzemeltetését Ausztriában a Bécs–Salzburg vonalat gondozó WestBahn végzi majd, míg a magyar felelős a Continental Railway Solution lesz. Az utasokat azonban az utazás teljes hosszán a RegioJet utaskísérői látják majd el, és a fedélzeti szolgáltatásokat is a nálunk expresszbuszjáratairól ismert cég biztosítja. A csehek kiemelték: ez az első olyan magánvasúti szolgáltatás, amely Csehországon kívül további két másik fővárost is összeköt, és ezzel alighanem az úttörők között vannak egész Európában is.
Az ígéretek szerint a lehető legolcsóbb jegyárakkal várják majd az utasokat a RegioJet vonatán, a kedvezmények mindenkinek elérhetők lesznek, a jegyárak pedig – néhány üzleti partnertől eltekintve – azonosak lesznek egészen a vonat indulásáig. A fedélzeten három komfortszint érhető el: az ülőhelyünket a standard, a relax- vagy a businessosztályra válthatjuk meg. Minden utasnak jár a helyfolgalás, a kávé vagy a tea, napilapok széles választéka, fedélzeti szórakoztató portál. Fontos tudni, hogy – a magyar jogszabályi környezet sajátosságai miatt – a belföldi forgalomban a vonatok nem vehetők igénybe, csak nemzetközi utazáshoz válthatunk jegyet.

Fotó: RegioJet
A magánvasúti járatok piaci alapúak, az üzemeltető nem kaphat állami támogatást, mint a MÁV-Start. Ugyanakkor hazánknak 2023-tól kötelessége, hogy mint uniós tagország nyilvános pályázatot írjon ki a vasúti személyszállítási szolgáltatás ellátására. Ez eredményezhetné azt, hogy más hazai vagy épp külföldi vasúttársaságok nyerhetnének el közszolgáltatási feladatot. A MÁV-Startnak azonban 2023 után sem kell versenytársakkal küzdenie, mert az időpont még tíz évvel kitolható.