Ha azt a feladatot kapnánk, hogy oldjuk meg az emberiség előtt álló legnagyobb problémákat, akkor az első tízben biztosan ott lenne a nagyvárosi közlekedés. A szakértők szerint a világ arrafelé halad, hogy a metropoliszok hatalmasra duzzadnak, miközben a vidék elnéptelenedik. Aki tehát részesülni kíván a civilizáció áldásaiból, annak örökös zsúfoltságra kell készülnie. A zsúfoltság pedig azzal jár együtt, hogy folyton egymásba botlunk. Ha ezt gyalogosan tesszük, az legfeljebb bosszantó, ha azonban egy gépkocsival toldjuk meg a fizikai erőnket, tömegünket és kiterjedésünket, akkor az gyakran kisebb-nagyobb baleseteket eredményez.
Egy – ma még – képzeletbeli világban, ahol a földgolyó mind a 7,6 milliárd lakóját szuperszámítógépek tartják szemmel, irányítják a mozgásukat, elkerülhetők az összeütközések. Addig azonban helyben kell megoldani a konfliktusainkat, és erre kínál megoldást a dolgok internete, a „hálózatba kötött járművek önigazgatása”, a közlekedők és az okosutak, okosvárosok közötti folyamatos adatcsere. Az informatikában járatlanok azt gondolnák, hogy a fenti feladatok megoldására már rendelkezésünkre áll minden eszköz. Maga az okostelefon a folyamatos interneteléréssel már-már képes minderre, azzal a megkötéssel, hogy nem befolyásolja a használója cselekvését, csupán adatokkal látja el, segíti. A hálózatba kötött jármű azonban maga szabályozza a sebességét, végső esetben vészfékez, azaz fizikailag is beavatkozik. Ehhez azonban már olyan kommunikációs platformra van szükség, amelyik soha nem hibázik, minden pillanatban rendelkezésre áll, külső behatolás ellen védett, egyszóval közel tökéletes. (Tudjuk, hogy okostelefonjaink korántsem tökéletesek.) Mindehhez szabványok sokaságát kell megalkotni, hogy a különböző piaci szereplők részt vehessenek majd az eszközök előállításában, és ezek kompatibilisek legyenek egymással.

Fotó: 123RF
A fentiekből látható, hogy a közelebbi és távolabbi jövő egyik meghatározó fejlesztéséről van szó, amelyik komolyan meghatározza majd nemcsak a közlekedést, de a következő generációk életmódját is. Örömteli, hogy ebben a folyamatban hazánk a ZalaZone autóipari tesztpálya, a kiépülő okosutak hálózata révén úttörő szerepet játszik, és hasonlóképpen fontos láncszeme a fejlődésnek a hazai Commsignia. A négy fiatal informatikus mérnök által alapított startup a napokban jelentette be, hogy neves nemzetközi befektetők szállnak be a cégbe. Tizenegymillió dolláros befektetési kört zártak, melyben olyan európai és amerikai kockázatitőke-befektetők vettek részt, mint a Karma Ventures és a Samsung Catalyst Fund vezetésével a Partech, az Inventure, a Credo Ventures és a hazai Day One Capital. A több mint hárommilliárd forintnak megfelelő összeg smart moneyt is tartalmaz, tehát a pénzen túl kapcsolatrendszert és üzleti, fejlesztési tanácsokat is adnak a befektetők. A befektetésből több mint 100 új, magas hozzáadott értékű munkahely létrehozását tervezi a cég. Az új emberek túlnyomó többségét Budapesten fogják felvenni, de bővíteni tervezik amerikai és ázsiai jelenlétüket is.