A vendégek szálláshelyekre adott visszajelzéseiből minden hetedik nem volt valódi a globálisan is az egyik legfelkapottabb szállásközvetítő portál, a TripAdvisor nemzetközi kínálatáról szóló értékelései közül, amelyekből 250 ezret vizsgált meg egy tekintélyes brit fogyasztóvédelmi szervezet, a Which?.
A The Guardian brit napilap Origó által idézett tudósítása szerint a fogyasztóvédők arra jutottak, hogy a hamis vendégvélemények, kommentek tipikus jegyeket, olyan pozitív kicsengésű értékeléseket tartalmaztak, amikből egyértelművé vált, hogy azokat nem valódi felhasználók írták, és az volt vele a szándék, hogy a szolgáltatók emeljék a szálláshely helyezését a portál kizárólag vendégvéleményekre alapozó rangsorában. Például volt olyan kairói hotel, amelynek az öt csillagot odaítélők 79 százaléka sehol máshol nem volt aktív a TripAdvisoron.
A brit verseny- és piacfelügyeleti hatóság az eset kapcsán közölte, hogy megvizsgálják annak lehetőségeit, hogyan lehetne kezelni a hamis, ezáltal megtévesztő fogyasztói visszajelzések problémáját a szállásközvetítő oldalakon. A Which? képviselője szerint mulasztást követnek el a portál üzemeltetői, amikor nem törlik az utazók értékelései közül a hamisakat. Sőt azzal, hogy nem lépnek fel a rendszerrel visszaélő szállodák ellen, utasok millióit téveszthetik meg.

Fotó: 123RF
A probléma a magyar fogyasztókat is érintheti, hiszen itthon is egyre nő azok száma, akik egyénileg foglalják le a külföldi utazáson igénybe vett szállást, erre az interneten több nagy szállásközvetítő portál áll rendelkezésre, ahol komoly súlya lehet annak, hogy más utazók hogyan értékelik a kínált szolgáltatásokat. Mivel ősszel sem csitul az utazási láz, megkerestük az állami fogyasztóvédelmet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM), mit tanácsolnak annak érdekében, hogy ne legyen félrevezetés áldozata az utazásra készülő magyar turista.
– A minisztériumhoz vagy a fogyasztóvédelmi hatósághoz nem érkezett a szálláshelyek értékelésével kapcsolatos panasz – közölte a szaktárca, amelynek IT-részlege rendszeresen ellenőrzi a weboldalakat fogyasztóvédelmi szempontból. Az utazóknak azt javasolják, hogy ha egy szállásértékelő honlapon kizárólag jó vélemények szerepelnek, akkor több hasonló oldal összevetésével igyekezzenek reális képet kialakítani a szálláshelyről és a szolgáltatásai színvonaláról.