Tudta a Boeing, hogy baj van

Egyre több részlet derül ki a Boeing Max több száz halálos áldozatot eredményező hibás szoftvere fejlesztésének körülményeiről. Míg korábban az idő és az erőforrások szűkösségét okolták, kiderült, hogy valójában súlyos felelőtlenség történhetett.

2019. 10. 21. 14:52
The tails of Boeing 737 MAX aircraft are seen parked at Boeing facilities at the Grant County International Airport in Moses Lake
Rejtegették a kritikus információkat a felügyeleti hatóság előtt, a nyereség biztosítása volt a fejlesztés fő célja Fotó: REUTERS/Lindsey Wasson
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas nyomás alatt kellett dolgozniuk a Boeing alkalmazottainak a 737 Max típus fejlesztése során, és mindez a biztonság rovására ment, a profit biztosításáért. Ezt a súlyos megállapítást tette Peter DeFazio, az USA kongresszusi bizottságának az elnöke, miután a közelmúltban meghallgatták a Boeing vezetőit. Arról a bizottságról van szó, amely vizsgálja a Boeing 737 Max úgynevezett átesést megakadályozó berendezés fejlesztését.

Mint közismert, a Max gépek közül kettő is a felszállást követően zuhant le, a fedélzetén több száz utassal és a személyzettel. Kezdetben pilótahibára gyanakodtak, azonban a gépek feketedobozainak részletes vizsgálata után kiderült a szoftverhiba, és azóta megtiltották a típus használatát: sem a már forgalomba helyezett, sem az azóta gyártott gépek nem repülhetnek. A légitársaságok által nagy példányszámban használt keskeny törzsű modellről van szó, így a Max gépek hiánya komoly problémát jelent számos fuvarozónak.

A kongresszusi meghallgatáson került nyilvánosságra először, hogy milyen üzeneteket váltott a gyártó egykori főtesztpilótája és a repülési hatóság szakembere a típusváltozat forgalomba állítása előtt. Az üzenetek szerint a tesztpilóta a szimulátoros repülések alapján fékezhetetlennek, elképesz­tően rossznak ítélte az új átesésvédelmi rendszert, éppen ezért kellett kivenni a pilótáknak szóló kézikönyvekből a rendszer működésének a leírását – tette közzé a Flightglobal.com. Nemrég a világhírű pilóta, Sullenberger kapitány írta meg blogján, hogy szimulátoros repülései alapján halálcsapdának tartja a 737 Max átesésvédelmi rendszerét, amely a Boeing eredeti állításaival ellentétben egyáltalán nem volt jól kezelhető.

Rejtegették a kritikus információkat a felügyeleti hatóság előtt, a nyereség biztosítása volt a fejlesztés fő célja
Fotó: REUTERS/Lindsey Wasson

Nemcsak az botrányos, hogy a Boeing olyan terméket adott ki a kezéből, amelyikről tudta, hogy rossz, noha azt remélte, hogy a mindennapi gyakorlatban ez nem derül ki. Az is rendkívül aggályos, hogy a gyártó rejtegette az információt a felügyeleti hatóság előtt. Az amerikai légügyi hatóság, az FAA tagadja, hogy a Boeing hónapokkal ezelőtt megosztotta volna velük a terhelő információkat, szerintük csak a kongresszusi meghallgatással egy időben értesítették a közlekedési minisztériumot.

Eközben a kijavított Max gépek újbóli forgalomba helyezésének időpontja egyre csúszik. Míg korábban 2019 ősze, majd az év vége volt a céldátum, most már 2020 januárja, sőt februárja tűnik reálisnak. Azok a nagy amerikai légitársaságok, amelyek nagy Max-flottákkal repülnek, időről időre közzéteszik menetrendjüket, amelyből kiderül, számolnak-e a problémás szériával vagy nem. De Európában is bajba kerültek bizonyos légi fuvarozók, akadt, amelyik a csőd hátterében megjelölte kiváltó okként a Maxek hiányát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.