Hatalmas nyomás alatt kellett dolgozniuk a Boeing alkalmazottainak a 737 Max típus fejlesztése során, és mindez a biztonság rovására ment, a profit biztosításáért. Ezt a súlyos megállapítást tette Peter DeFazio, az USA kongresszusi bizottságának az elnöke, miután a közelmúltban meghallgatták a Boeing vezetőit. Arról a bizottságról van szó, amely vizsgálja a Boeing 737 Max úgynevezett átesést megakadályozó berendezés fejlesztését.
Mint közismert, a Max gépek közül kettő is a felszállást követően zuhant le, a fedélzetén több száz utassal és a személyzettel. Kezdetben pilótahibára gyanakodtak, azonban a gépek feketedobozainak részletes vizsgálata után kiderült a szoftverhiba, és azóta megtiltották a típus használatát: sem a már forgalomba helyezett, sem az azóta gyártott gépek nem repülhetnek. A légitársaságok által nagy példányszámban használt keskeny törzsű modellről van szó, így a Max gépek hiánya komoly problémát jelent számos fuvarozónak.
A kongresszusi meghallgatáson került nyilvánosságra először, hogy milyen üzeneteket váltott a gyártó egykori főtesztpilótája és a repülési hatóság szakembere a típusváltozat forgalomba állítása előtt. Az üzenetek szerint a tesztpilóta a szimulátoros repülések alapján fékezhetetlennek, elképesztően rossznak ítélte az új átesésvédelmi rendszert, éppen ezért kellett kivenni a pilótáknak szóló kézikönyvekből a rendszer működésének a leírását – tette közzé a Flightglobal.com. Nemrég a világhírű pilóta, Sullenberger kapitány írta meg blogján, hogy szimulátoros repülései alapján halálcsapdának tartja a 737 Max átesésvédelmi rendszerét, amely a Boeing eredeti állításaival ellentétben egyáltalán nem volt jól kezelhető.

Fotó: REUTERS/Lindsey Wasson
Nemcsak az botrányos, hogy a Boeing olyan terméket adott ki a kezéből, amelyikről tudta, hogy rossz, noha azt remélte, hogy a mindennapi gyakorlatban ez nem derül ki. Az is rendkívül aggályos, hogy a gyártó rejtegette az információt a felügyeleti hatóság előtt. Az amerikai légügyi hatóság, az FAA tagadja, hogy a Boeing hónapokkal ezelőtt megosztotta volna velük a terhelő információkat, szerintük csak a kongresszusi meghallgatással egy időben értesítették a közlekedési minisztériumot.